Kalendarium
Senast uppdaterad 2022-12-21Kommande arrangemang
Augusti 2024
Ifous mötesplats: Specialdidaktik och neurodiversitet: hur kan undervisningen bli tillgänglig för fler?
2024-08-15 08:30 - 11:00
Online
Plats: Online (länk skickas ut 1-2 dagar före tillfället)
Anmälan: via den här länken
Informationsmöte: Rektors undervisningsnära ledarskap
2024-08-30 15:30 - 17:00
Online
Informationsmöte öppet för alla huvudmän intresserade av att delta i Ifous kommande FoU-program, Rektors undervisningsnära ledarskap.
Dag: 30 augusti
Tid: 15:30-17:00
Plats: Zoom (länk skickas ut 1-2 dagar före)
Anmälan: sker här
September 2024
Fokus likvärdighet: Erfarenheter och möjligheter
2024-09-03 09:00 - 12:00
Online
Dag: 3 september 2024
Tid: 09:00-12:00
Plats: Digitalt
Medverkande: Ninni Wahlström, professor vid Linnéuniversitetet, Anette Jahnke, process- och projektledare på Ifous
Målgrupp: skolhuvudmän intresserade av att arbeta fördjupande med likvärdighet. Läs mer om den planerande FoU-satsningen Fokus likvärdighet.
Anmälan: via den här länken.
Öppet för alla skolhuvudmän intresserade av att delta i FoU-programmet Fokus likvärdighet!
Mer information om programmet kommer inom kort.
Bokmässan: Döma eller bedöma? Hur mäter vi förskolebarns förändrade kunnande?
2024-09-26 13:00 - 13:25
Göteborg
Dag: torsdagen 26/9
Tid: 13:00-13:25
Plats: Förskolescenen
Hur gör man för att fånga upp barns förändrade kunnande och på det sättet utveckla förskolans kvalitet? Vad behövs och vilka resurser och kunskaper måste finnas på olika nivåer av organisationen?
I panelen: Ingrid Pramling Samuelsson (Professor, Göteborgs universitet), Anna Olskog (Förbundsordföranden, Sveriges lärare) och Astrid Lilja (Förskollärare, Mölndal).
Moderator: Henrik Hamilton (Process- och projektledare på Ifous)
Arrangerat av Sveriges lärare och Ifous (Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola)
Bokmässan: Läsförståelse : Vad fungerar och hur?
2024-09-27 13:00 - 13:45
Göteborg
Dag: fredagen 27 september
Tid: 13:00-13:45
Plats: R14
Punkten i det officiella programmet.
Frågan om elevers läsförmåga och de digitala redskapens roll i undervisningen är högaktuell. Men vad är egentligen läsförståelse? Vilka skillnader finns mellan att läsa i en fysisk bok och att läsa på en skärm? Och hur bedömer vi läsutveckling? Ett samtal om relationen mellan analoga och digitala läromedel och lärarens roll i klassrummet. I två delar, forskning/läromedelsproducent samt lärarperspektiv. Med Jenny Edvardsson, HK, Lisa Molin, Göteborgs Stad/GU, Marcus Ander, Gleerups, Petra Andersson ochCecilia Lind, Göteborgs Stad, samtÅsa Falk ochKajsa Månsson, Malmö stad. Programledare: Johanna Karlén, Ifous/Swedish Edtest.
Biljett: Seminariekort
Bokmässan – Döma eller bedöma? Hur mäter vi förskolebarns förändrade kunnande?
2024-09-27 13:30 - 13:55
Göteborg
Dag: fredagen 27/9
Tid: 13:30-13:55
Plats: Förskolescenen
Hur gör man för att fånga upp barns förändrade kunnande och på det sättet utveckla förskolans kvalitet? Vad behövs och vilka resurser och kunskaper måste finnas på olika nivåer av organisationen?
I panelen: Ingrid Pramling Samuelsson (Professor, Göteborgs universitet), Anna Olskog (Förbundsordföranden, Sveriges lärare) och Astrid Lilja (Förskollärare, Mölndal).
Moderator: Henrik Hamilton (Process- och projektledare på Ifous)
Arrangerat av Sveriges lärare och Ifous (Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola)
Oktober 2024
Att systematiskt främja skolnärvaro
2024-10-09 08:30 - 16:30
Stockholm
Arbetar du inom Stockholms län? Varmt välkommen till seminariet Att systematiskt främja skolnärvaro.
![](https://ifous.se/wp-content/uploads/2020/08/uph-logga-300x168.png)
skola (2021).Seminariet riktar sig till dig som arbetar för att främja skolnärvaro. Exempelvis elevhälsoteam i grund- och gymnasieskola – Rektorer, specialpedagoger, kuratorer, skolpsykologer, skolsköterskor och övrig skolpersonal. Seminariets innehåll kan även vara intressant för personal inom socialtjänst, BUP och andra verksamheter som arbetar med att främja elevers skolnärvaro.
Tid: Förmiddagspass 08:30-12:00 (anmälan här) eller eftermiddagspass 13:00-16:30 (anmälan här).
Plats: fysiskt på plats i centrala Stockholm, adress meddelas inom kort.
Pris: kostnadsfritt
9.00-9.05 Välkomna! Leonard Kihlgren, Storsthlm och Nina Mautner Granath,
Region Stockholm
9.05-9.15 Inledningstal Maria Andersson, enhetschef psykiatri och samverkan,
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Region Stockholm
9.15-9.30 Presentation stödmaterial Andreas Jacobsson, Process- och
Projektledare Ifous
9.30-10.15 Erfarenhetsutbyten i mindre grupper
10.15-10.45 Fika
10.45-11.00 Information från Elevhälsoportalen Nadja Grees, PhD, Enheten för
hälsofrämjande levnadsvanor, Region Stockholm
11.00-11.20 Systematiskt närvaroarbete i praktiken Christina Ivarsson Ålstig,
Kvalitetstrateg, Denise Henry, Kvalitetstrateg och Torbjörn Svensk, Kvalitetstrateg,
Nyköpings kommun
11.20-11.55 Att systematiskt främja närvaro Malin Gren Landell, författare
11.55 Summering Andreas Jacobsson, Process- och Projektledare Ifous
Region Stockholm
13.05-13.15 Inledningstal Bodil Klintberg, enhetschef allmänmedicin, Hälso- och
sjukvårdsförvaltningen, Region Stockholm
9.15-9.30 Presentation stödmaterial Andreas Jacobsson, Process- och
Projektledare Ifous
13.30-13.45 Information från Elevhälsoportalen Nadja Grees, PhD, Enheten för
hälsofrämjande levnadsvanor, Region Stockholm
13.45-14.05 Systematiskt närvaroarbete i praktiken Christina Ivarsson Ålstig,
Kvalitetstrateg, Denise Henry, Kvalitetstrateg och Torbjörn Svensk, Kvalitetstrateg,
Nyköpings kommun
14.05-14.35 Fika
14.35-15.20 Erfarenhetsutbyten i mindre grupper
15.20-15.55 Att systematiskt främja närvaro Malin Gren Landell, författare
15.55 Summering Andreas Jacobsson, Process- och Projektledare Ifous
Edtest Talks: Bildens visuella betydelse
2024-10-22 15:00 - 16:30
Online
Mer information kommer inom kort.
November 2024
Edtest Talks: AI
2024-11-05 15:00 - 16:30
Online
Mer information kommer inom kort.
SAVE THE DATE: Delningsseminarium för FoU-programmet Hållbar förskola
2024-11-07 00:00 - 00:00
Avslutande öppet delningsseminarium för FoU-programmet Hållbar förskola. Mer information kommer inom kort.
Tidigare arrangemang
Juni 2024
Almedalen: Forma morgondagens utbildning med datadriven skolutveckling och faktabaserade beslut
2024-06-27 08:30 - 09:30
Almedalen
Dag: torsdagen 27 juni
Tid: 08:30-09:30
Plats: Stora Torget 16, Bolaget
Arrangör: Atea Sverige
Länk till programpunkten i det officiella Almedalsprogrammet.
Medverkande:
Karin Hermansson, vd, forskningsinstitutet Ifous
Susanne Wännerlund, Projektledare, Uddevalla kommun
Anna Robertsson, Verksamhetsutvecklare, Atea Sverige AB
Madelene Schöldberg, Verksamhetsutvecklare, Atea Sverige AB
Carina Tillman, Försäljningschef, Atea Sverige AB
Almedalen: AI-hackaton med fokus på utbildning
2024-06-26 10:00 - 10:45
Almedalen
Dag: onsdag 26 juni
Tid: 10:00-10:45
Plats: Stora Torget 16, Bolaget
Arrangör: Atea Sverige
Programpunkten i det officiella Almedalsprogrammet.
Medverkande:
Andreas Skog, AI Change Agent, AI Sweden
Camilla Hansén, Ridsdagsledamot, Miljöpartiet
Fredrik Löfgren, institutionen för datavetenskap, Linköpings universitet
Igor Lindgren, Sveriges elevkårer
Josefin Malmqvist, riksdagsledamot, Moderaterna
Julia Högberg, barnrättsjurist, BRIS
Karin Hermansson, VD, Ifous
Kristina Björn, utbildningsstrateg, Rise
Tomas Berfors, Account Executive, Rek.AI
Emma Rosén, Verksamhetsutvecklare, Atea Sverige AB
Patrik Glad, Verksamhetsutvecklare, Atea Sverige AB
Maj 2024
Inbjudan: Elevernas behov som katalysator för undervisningsutveckling
2024-05-29 00:00 - 00:00
Online
Avslutande seminarium för FoU-programmet Fokus undervisning, där deltagande pedagoger, skolledare och forskare delar med sig om sina erfarenheter från programmet under rubriken Elevernas behov som katalysator för undervisningsutveckling. Förmiddagen riktar sig främst till lärare och eftermiddagen riktar sig främst till rektorer och skolchefer.
Välkommen till en dag med inifrån-och-ut-perspektiv!
Läs mer om program och anmälan här.
Edtest Talks: Konsten att avgöra vilka läromedel ni ska investera i
2024-05-28 15:00 - 16:30
Online
Nu är det hög tid att blicka mot nästa läsår och investeringarna i läromedel och därför arrangerar vi ett öppet EdtestTalks på just det temat: hur väljer ni vilka läromedel ni vill använda kommande läsår? Ska ni investera i nya, fortsätta investera i befintliga? Hur för ni dialog kring önskemål som finns? Såväl internt på skolan, som på förvaltningsnivå som i era samtal med leverantörerna. Ett samtal utifrån olika perspektiv – från undervisning och ledning till bolag och produktutveckling.
Programinnehåll:
> Lärresurs-bonanza! Under passet kommer ni även bjudas på en expo av lärresurser, korta presentationer av några av alla produkter som finns på marknaden.
> Skolverket om rekommendationer för lärverktyg.
Cecilia Spjuth och Jessika Paulsson, undervisningsråd på Skolverket arbetar med uppdraget Skolverket fått från regeringen gällande val av lärverktyg. De är med oss och berättar om senaste nytt i arbetet.
> Hur kan du som rektor avgöra vilka läromedel ni ska investera i? Hur fångar du dina lärares behov och önskemål?
Vi samtalar med Stojanka Drinic, rektor på Östermalmsskolan och en av hennes lärare, Mirjam Facchini Jacobsson förstelärare Hållbar utveckling och digitalisering. Stojanka har under flera år arbetat systematiskt tillsammans med lärarna med värdering och utvärdering av de läromedel som används.
Anmäl dig här för placeholder.
Nya Edtest är här: Introduktion i den digitala plattformen
2024-05-16 08:30 - 09:15
Online
Nu har vi lanserat ett mer mer relevant Swedish Edtest, med en mer digital testslinga som ger bättre förutsättningar för enskilt och gemensamt reflekterande utifrån aggregerade resultat och som också ger er på huvudmannanivå underlag och möjlighet att säkerställa att ni har det ni behöver, använder läromedel/lärresurser som tänkt och kan vara trygga i att ni valt dem utifrån ett tydligt vetenskapligt stöd och pedagogiskt värde. Vi har också uppdaterat stödmaterialet med AI-relaterade frågor och reflektionsfrågor.
- Återkommande tillfällen under vt 2024 (digitalt)
En kort introduktion av ”nya” Swedish Edtest där vi går igenom hur den digitala plattformen fungerar, med dess nya funktionalitet och uppdaterade metodstöd. Vi visar också hur ni kan använda verktyget för att arbeta såväl på egen hand som tillsammans i olika konstellationer. Vi räknar med cirka 30-40 min för genomgång och tid för frågor.
Datum: 16/5
Tid: 08:30-9:15
För vem: alla användare av Edtest.
Anmälan här. (fler datum finns tillgängliga, se mer under anmälningslänken)
Om du inte kan någon av tillfällena, kontaktar vi dig gärna när fler erbjuds (se anmälan).
Rikskonferensen för Anpassad skola: Samverkan mellan praktik och akademi
2024-05-14 08:30 - 09:15
Växjö
Samverkan mellan praktik och akademi för att utveckla undervisningen i anpassad skola med ljuset på ökad måluppfyllelse.
Programpunkt under konferensen Rikskonferens anpassad skola 2024 där FoU-programmet Kunskapsuppdraget i anpassad skola lyfts. Medverkande: Daniel Östlund, professor, Linus Bromander, rektor och Andreas Jacobsson, projekt- och processledare på Ifous.
Under senare år har elevernas lärande alltmer kommit att fokuseras och kunskapsuppdraget har lyfts fram tydligare i den anpassade skolans läroplaner. Det innebär ett utvecklingsbehov för såväl undervisande lärare som rektor. Samtidigt saknas kunskap om hur man som lärare och rektor kan möta det tydligare kunskapsuppdraget. Under snart två år har sju skolhuvudmän och med forskare från Högskolan i Kristianstad och Mälardalens universitet samverkat i ett forsknings- och utvecklingsprogram med fokus på att möjliggöra meningsfullt lärande i relation till kunskapsuppdraget i den anpassade skolan. Under detta pass ges en beskrivning av hur vi arbetat med forskningsbaserad verksamhetsutveckling, vilka utmaningar vi stött på och vilka lärdomar vi hittills dragit.
Nya Edtest är här: Introduktion i den digitala plattformen
2024-05-07 15:00 - 15:45
Online
Nu har vi lanserat ett mer mer relevant Swedish Edtest, med en mer digital testslinga som ger bättre förutsättningar för enskilt och gemensamt reflekterande utifrån aggregerade resultat och som också ger er på huvudmannanivå underlag och möjlighet att säkerställa att ni har det ni behöver, använder läromedel/lärresurser som tänkt och kan vara trygga i att ni valt dem utifrån ett tydligt vetenskapligt stöd och pedagogiskt värde. Vi har också uppdaterat stödmaterialet med AI-relaterade frågor och reflektionsfrågor.
- Återkommande tillfällen under vt 2024 (digitalt)
En kort introduktion av ”nya” Swedish Edtest där vi går igenom hur den digitala plattformen fungerar, med dess nya funktionalitet och uppdaterade metodstöd. Vi visar också hur ni kan använda verktyget för att arbeta såväl på egen hand som tillsammans i olika konstellationer. Vi räknar med cirka 30-40 min för genomgång och tid för frågor.
Datum: 7/5
Tid: 15:00-15:45
För vem: alla användare av Edtest.
Anmälan här. (fler datum finns tillgängliga, se mer under anmälningslänken)
Om du inte kan någon av tillfällena, kontaktar vi dig gärna när fler erbjuds (se anmälan).
April 2024
Informationsmöte: Förskolebarns förändrade kunnande
2024-04-30 09:00 - 12:00
Online
Den 30 april, kl. 9-12 så planerar vi ett digitalt informationsmöte inför Förskolebarnens förändrade kunnande. Anmälan sker via mejl till Henrik Hamilton, process- och projektledare på Ifous.
Nya Edtest är här: Introduktion i den digitala plattformen
2024-04-29 10:00 - 2024-04-25 10:45
Online
Nu har vi lanserat ett mer mer relevant Swedish Edtest, med en mer digital testslinga som ger bättre förutsättningar för enskilt och gemensamt reflekterande utifrån aggregerade resultat och som också ger er på huvudmannanivå underlag och möjlighet att säkerställa att ni har det ni behöver, använder läromedel/lärresurser som tänkt och kan vara trygga i att ni valt dem utifrån ett tydligt vetenskapligt stöd och pedagogiskt värde. Vi har också uppdaterat stödmaterialet med AI-relaterade frågor och reflektionsfrågor.
- Återkommande tillfällen under vt 2024 (digitalt)
En kort introduktion av ”nya” Swedish Edtest där vi går igenom hur den digitala plattformen fungerar, med dess nya funktionalitet och uppdaterade metodstöd. Vi visar också hur ni kan använda verktyget för att arbeta såväl på egen hand som tillsammans i olika konstellationer. Vi räknar med cirka 30-40 min för genomgång och tid för frågor.
Datum: 29/4
Tid: 10:00-10:45
För vem: alla användare av Edtest.
Anmälan här. (fler datum finns tillgängliga, se mer under anmälningslänken)
Om du inte kan någon av tillfällena, kontaktar vi dig gärna när fler erbjuds (se anmälan).
Nya Edtest är här: Introduktion i den digitala plattformen
2024-04-25 09:30 - 10:15
Online
Nu har vi lanserat ett än mer relevant Swedish Edtest, med en mer digital testslinga som ger bättre förutsättningar för enskilt och gemensamt reflekterande utifrån aggregerade resultat som också ger er på huvudmannanivå underlag och möjlighet att säkerställa att ni har det ni behöver, använder läromedel/lärresurser som tänkt och kan vara trygga i att ni valt dem utifrån ett tydligt vetenskapligt stöd och pedagogiskt värde. Vi har också uppdaterat stödmaterialet med AI-relaterade frågor och reflektionsfrågor.
- Återkommande tillfällen under vt 2024 (digitalt)
En kort introduktion av ”nya” Swedish Edtest där vi går igenom hur den digitala plattformen fungerar, med dess nya funktionalitet och uppdaterade metodstöd. Vi visar också hur ni kan använda verktyget för att arbeta såväl på egen hand som tillsammans i olika konstellationer. Vi räknar med cirka 30-40 min för genomgång och tid för frågor.
Datum: 25/4
Tid: 09:30-10:15
För vem: alla som är intresserade av Edtest.
Anmälan här. (fler datum finns tillgängliga, se mer under anmälningslänken)
Om du inte kan något av tillfällena, kontaktar vi dig gärna när fler erbjuds (se anmälan).
Ladda mer