Nedan hittar du information om Ifous planerade FoU-program.

 

FoU-program: Hållbar samverkan för ökad delaktighet

Barn i utsatta områden riskerar att socialiseras in i ett utanförskap redan från för- och grundskolans tidiga år. Hur kan personal i förskola och grundskolans tidigare år motverka detta utanförskap? Den frågan vill Ifous undersöka i ett nytt FoU-program,  där förskollärare, lärare, rektorer och skolchefer tillsammans med forskare undersöker dessa frågor och arbetar fram konkreta lösningar, beprövar erfarenheter och bygger ny vetenskaplig kunskap med fokus på dialog, samverkan och delaktighet.

Läs mer om Hållbar samverkan för ökad delaktighet.

 

FoU-program: Hälsofrämjande skoldag

Skolan har alltför ofta varit en plats med isolerade klassrum och där elevhälsoteamet är ensam ägare av förebyggande och åtgärdande insatser – med personal som har tydliga specialuppdrag. Skollagens nya skrivningar om elevhälsans uppdrag ställer krav på ett mer holistiskt och främjande elevhälsoarbete. Att stärka kunskapen om vad ett sådant elevhälsoarbete innebär, kan öka elevers skolnärvaro och bidra till ökad måluppfyllelse. Med dessa mål i sikte startar Ifous nu ett nytt FoU-program.

FoU-program: AI i utbildning 

Artificiell intelligens förändrar utbildningen här och nu. Verktyg som ChatGPT, Bard och andra AI-system skapar både möjligheter och utmaningar i och utanför klassrummet. Som lärare eller skolledare behöver du både kunskap om hur AI kan användas här och nu (och när det inte bör användas), men också en långsiktig strategi för hur din verksamhet ska utvecklas i takt med den snabba tekniska utvecklingen. Det handlar om att kunna fatta välgrundade beslut om allt från läromedel och bedömningsstöd till administrativa processer – beslut som både påverkar undervisningen i dag och verksamhetens  utveckling framåt.

Läs mer om FoU-programmet.

 

FoU-program: Rektors undervisningsnära ledarskap

Skolans verksamma, forskare och politiker är rörande överens: rektors ledarskap spelar en avgörande roll för barns och elevers kunskapsutveckling. Men, vilken roll kan, vill och bör rektor ta? Hur leder rektor så att det verkligen gör skillnad för barns och elevers utveckling? Hur kan rektor utveckla ett undervisningsnära ledarskap där rektor lär av och med lärarna i syfte att ge alla barn och elever på sin skola en god undervisning? Hur kan rektorer stödja varandra i yrkesvardagen? Och hur kan skolchefer och förvaltningspersonal utvecklas sitt ledarskap – ett skolledningsnära ledarskap – så att det verkligen gör skillnad för rektors möjlighet att vara pedagogisk ledare, arbeta undervisningsnära och utveckla sin skicklighet som rektor?

Ifous vill starta ett FoU-program där rektorer och skolchefer tillsammans med forskare undersöker dessa frågor och arbetar fram konkreta lösningar, beprövar erfarenheter och bygger ny vetenskaplig kunskap med fokus på ett undervisningsnära ledarskap.

Läs mer om Rektors undervisningsnära ledarskap.

 

FoU-program: Fokus likvärdighet

Svensk skola är inte likvärdig. Alla elever har inte lika tillgång till utbildning och undervisning av lika god kvalitet. Alla elever möts inte av en skola som kompenserar för just deras förutsättningar. Samtidigt pågår ett febrilt arbete på så väl nationellnivå som på huvudmanna-, skol- och klassrumsnivå för att höja likvärdigheten i allt från byskolor i glesbygd, till skolor i bruksorter och skolor i socioekonomiskt utsatta områden. Vad görs och vad borde göras? Hur kan huvudmän urskilja och möta skiftande behov bland sina skolor? Hur kan skolledningen urskilja och möta skiftande behov bland elever och lärare? Vilken betydelse har olika skolors specifika kontext för hur skolchefer, rektorer och lärare kan arbeta för likvärdighet? Hur skapas god undervisning för alla?

Ifous vill starta ett FoU-program där skolans yrkesverksamma på alla nivåer tillsammans med forskare undersöker dessa frågor och arbetar fram konkreta lösningar, beprövar erfarenheter och bygger ny vetenskaplig kunskap med fokus på likvärdighet.

Läs mer om Fokus likvärdighet.

 

 

 

 

.

.

 

 
 .
.
.