Förskolan har som uppdrag att dokumentera, följa upp och utvärdera verksamheten för att ge varje barn bästa möjliga förutsättningar för utveckling och lärande. I uppdraget ingår att följa varje barns förändrade kunnande, det vill säga de förändringar som sker i utveckling och lärande samt hur deras kunskaper och förmågor fördjupas och vidgas över tid.

Programmet Förskolebarns förändrade kunnande fokuserar på vilka metoder som fungerar för att följa och stötta varje barns utveckling och lärande i den dagliga undervisningen i förskolan. Programmet tar utgångspunkt i ny utvecklings- och kognitionsvetenskap och prövar hur vetenskapliga metoder från dessa forskningsområden kan stärka förskollärarens och arbetslagens arbetssätt, i relation till läroplanen.

.

Varför behövs programmet?
I och med att kunskaper från ny utvecklings- och kognitionsvetenskap saknas idag i många utbildningar och förskolor, finns ett behov att pröva och utvärdera forskningsbaserade metoder. Därmed är det övergripande syftet med programmet att utveckla långsiktiga och forskningsbaserade arbetssätt som bidrar till en högre undervisningskvalitet, med fokus på barns emotionella, kognitiva och sociala utveckling och stärkt kvalitet i interaktionerna mellan personal och barn. På sikt kan det ge barn ökade möjligheter att stärka den egna förmågan till metakognition och självreglering.

.

FoU-programmets inriktning
I programmet ingår utbildning inom ny utvecklings- och kognitionsvetenskap samt underlag för evidensbaserade undervisningsmetoder för förskolan. Metoderna anpassas till varje förskolas styrkor och utvecklingsbehov, ihop med systematisk uppföljning och dokumentation. Förmågan att som pedagog utveckla sin egen kompetens att dokumentera och analysera varje barns utveckling och lärande, och därigenom stärka det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan, löper som en röd tråd genom hela programmet.

.

Hur?
Arbetet i FoU-programmet genomförs som en process under tre år (2025-2027) och bygger på samverkan mellan forskare och praktiskt verksamma. Utvecklingsarbetet tar utgångspunkt i såväl befintlig forskning som den forskning som bedrivs i programmet. Kärnan i programmet är det arbete som sker i utvecklingsgrupperna bestående av förskolepersonal och rektorer.

.

Vilka är med?
I programmet ingår drygt 400 förskolepedagoger, specialpedagoger, rektorer, bitr
rektorer och förvaltningsledare från 11 olika skolhuvudmän:
Bromma SDF
Danderyd
Falköping
Farsta SDF
Hässelby-Vällingby SDF
Hässleholm
Karlskoga
Kungsholmens SDF
Landskrona
Linköping
Sundbyberg

För forskningsinsatsen ansvarar en forskargrupp från Stockholms Universitet och Södertörns Högskola. Forskargruppen leds av Christian Eidevald (SH) och Anna Palmer (SU). I gruppen ingår även Sofia Frankenberg (SU) och Lena Aronsson (SU)

Programmet leds av en styrgrupp från de medverkande skolhuvudmännen, forskargruppen och Ifous. Styrgruppen består under läsåret 2025 av:

Susanne Karlsdotter, avdelningschef Bromma SDF
Eva Broström, skolchef Danderyd
Ann Johansson, verksamhetschef Falköping
Ingalill Gustavsson, avdelningschef Farsta SDF
Birgitta Thulén, avdelningschef Hässelby-Vällingby SDF
Niklas Persson, förvaltningschef Hässleholm
Maria Lilja, verksamhetschef Karlskoga
Lena Forsberg, avdelningschef Kungsholmens SDF
Jenny Sonesson, verksamhetschef Landskrona
Ingela Hultin Sabel, områdeschef Linköping
Marie Lindvall Wahlberg, verksamhetschef Sundbyberg
Christian Eidevald, vetenskaplig ledare Södertörns Högskola
Anna Palmer, vetenskaplig ledare Stockholms Universitet
Henrik Hamilton, processledare Ifous
Susan Henriksson, processledare Ifous

 

Vill du veta mer?

Kontakta:
Henrik Hamilton, henrik.hamilton@ifous.se tfn: 073 – 65 65 822
Susan Henriksson, susan.henriksson@ifous.se tfn: 076 – 31 34 614