Förskolebarns förändrade kunnande
Senast uppdaterad 2024-10-02Förskolan har som uppdrag att dokumentera, följa upp och utvärdera verksamheten för att ge varje barn bästa möjliga förutsättningar för utveckling och lärande. I uppdraget ingår att följa varje barns förändrade kunnande, det vill säga de förändringar som sker i utveckling och lärande samt hur deras kunskaper och förmågor fördjupas och vidgas över tid.
Programmet Förskolebarns förändrade kunnande fokuserar på vilka metoder som fungerar för att följa och stötta varje barns utveckling och lärande i den dagliga undervisningen i förskolan. Programmet tar utgångspunkt i ny utvecklings- och kognitionsvetenskap och prövar hur vetenskapliga metoder från dessa forskningsområden kan stärka förskollärarens och arbetslagens arbetssätt, i relation till läroplanen.
Två centrala aspekter av barns förändrade kunnande med starkt vetenskapligt stöd lyfts fram i programmet. Det ena är barns förmåga till metakognition, det vill säga hur barnet blir medvetet om och reflekterar över sitt eget tänkande. Genom metakognition lär sig barnet att förstå hur det bäst lär sig nya saker och hur de kan stärka sitt eget lärande. Det andra är förmågan till självständigt handlande, det som inom forskning kallas självreglering. Ett barns förmåga att reglera sina känslor, tankar och handlingar är avgörande för hur barnet hanterar motgångar eller nya uppgifter. Både metakognition och självreglering har betydelse för barnets utveckling och ett livslångt lärande och kan stöttas medvetet av andra personer, som förskolans personal eller vårdnadshavare.
I programmet ingår utbildning inom ny utvecklings- och kognitionsvetenskap samt underlag för evidensbaserade undervisningsmetoder för förskolan. Metoderna anpassas till varje förskolas styrkor och utvecklingsbehov, ihop med systematisk uppföljning och dokumentation. Förmågan att som pedagog utveckla sin egen kompetens att dokumentera och analysera varje barns utveckling och lärande, och därigenom stärka det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan, löper som en röd tråd genom hela programmet.
.
Vad ska FoU-programmet leda till?
I och med att kunskaper från ny utvecklings- och kognitionsvetenskap saknas idag i många utbildningar och förskolor, finns ett behov att pröva och utvärdera forskningsbaserade metoder. Därmed är det övergripande syftet med programmet att utveckla långsiktiga och forskningsbaserade arbetssätt som bidrar till en högre undervisningskvalitet, med fokus på barns emotionella, kognitiva och sociala utveckling och stärkt kvalitet i interaktionerna mellan personal och barn. På sikt kan det ge barn ökade möjligheter att stärka den egna förmågan till metakognition och självreglering.
.
Hur?
Utvecklings- och forskningsarbetet i programmet genomförs som en process under tre år och planeras utifrån de medverkandes behov och förutsättningar. Programmet leds av en styrgrupp bestående av ledare från medverkande huvudmän. Kärnan i programmet är det arbete som sker i utvecklingsgrupper bestående av förskolepersonal, rektorer och ledare på förvaltningsnivå. Utvecklingsarbetet ges stöd av en forskargrupp som också bedriver vetenskapliga studier. Programstart är planerad till vårterminen 2025.
.
För vem?
Programmet vänder sig till förskollärare, arbetslag, rektorer och förvaltningsledare inom förskolan. En förutsättning för deltagandet är att skolhuvudmannen är medlem i Ifous. Det är de medverkande huvudmännen som tillsammans finansierar FoU-programmet.
.
Vill du veta mer?
Kontakta Henrik Hamilton, henrik.hamilton@ifous.se tfn:073 – 65 65 822.