Vad är Ifous mötesplatser?

Ifous mötesplatser är olika forum för lärande, erfarenhetsutbyte och nätverkande för dig som arbetar med Forskning och Utveckling (FoU) inom förskola och skola. Mötesplatserna genomförs som seminarier, workshops eller konferenser där kunskap, arbetssätt och erfarenhet delas och diskuteras. De är också ett forum för dialog där utmanande och nya frågor kan väckas och kanske bidra till ny kunskap och forskning.

På Ifous mötesplatser har du möjlighet att

  • möta forskare och andra nyckelaktörer inom skolväsendet
  • ta del av forskning och aktuella frågor som diskuteras i skolvärlden
  • ta del av resultat från Ifous olika FoU-insatser
  • få information om Ifous pågående och kommande insatser
  • delta i fördjupande samtal, byta erfarenheter och bygga nätverk
  • identifiera frågor och behov till Ifous framtida insatser

Mötesplatserna riktar sig till olika målgrupper bland Ifous medlemmar och anordnas på olika platser i landet. Både medlemmar och icke-medlemmar är välkomna. Som medlem har du ett rabatterat pris.

Har du frågor eller idéer och önskemål om Ifous Mötesplatser kontakta
Karin Hermansson, vd
karin.hermansson@ifous.se
076-033 48 10

 

 

 

Aktuella mötesplatser

 

 

Delningsseminarium för FoU-programmet Hållbar förskola: SMÅ STEG – STORA AVTRYCK

Dag: 7 november
Plats: Stockholm
Sista dag för anmälan: 24 oktober 2024.
Medlemspris: 1795 kr/exkl.moms
Icke Ifousmedlemmar: 2295 kr/exkl.moms
Anmäl dig via denna länk

Vi välkomnar till en dag för en bättre framtid, där tre års FoU-arbete i programmet Hållbar förskola summeras. Syftet med programmet har varit att förskollärare, rektorer och förvaltningsledare med stöd av forskning skulle hitta effektiva sätt att arbeta med hållbar utveckling och undersöka vilka effekter detta kan medföra i förskolans kontext. Läs mer här.

 

 

Edtest Talks: AI Hur använder elever AI för sina studier och vad innebär det för lärarna?

Dag: 12 november 2024
Tid: 15:00-16:30
Pris: kostnadsfritt
Anmälan: sker här

Välkomna på ett EdtestTalks där vi får ta del av en studie om elevers syn på och användning av AI gjord på Stockholms universitet och samtala om hur det påverkar lärarnas roll och behov av nya kompetenser. Utifrån det kikar vi också på vilka stöd som finns idag, såväl nationellt som lokalt och hur man kan arbeta som huvudman. Vi får ta del av erfarenheter från Karlstad som tagit sig an frågan på flera olika sätt, med utgångspunkt i att ge lärarna en AI-vana först. Vi får också det senaste från forskningsprojektet AI-litteracitet i lärarutbildningen som nu pågått drygt ett år.
Läs mer om program och anmälan.

 

 

 

 

 

.