Hållbar förskola
Senast uppdaterad 2025-02-10Aktuellt
I samband med FoU-programmets avslutande spridningsseminarium 7 november 2024 släpptes programrapporten Små steg – stora avtryck.
Utbildningen i förskolan ska präglas av en positiv framtidstro. Enligt Lpfö-18 ska utbildningen lägga grunden till ett växande intresse och ansvar för en hållbar utveckling – såväl miljömässig som ekonomisk och social. Det betyder att barnen ska få möjlighet att utveckla kunskap om hur man värnar miljön inför framtiden och hur man kan skapa möjlighet att leva i rättvisa och fredliga samhällen.
För att lyckas med detta behöver förskolan arbeta på många olika sätt. Vad innefattar hållbar utveckling i ett förskoleperspektiv och hur kan man arbeta med hållbarhetsfrågor i praktiken? Hur utvecklar rektorer och chefer på övergripande ledningsnivå ett ledarskap som gynnar hållbar utveckling? Vilken forskning finns inom området och vilken kunskap saknas?
Dessa frågor stod i centrum för FoU-programmet Hållbar förskola som pågick under 2021-2024.
FOU-Programmets inriktning
Syftet med programmet var att med stöd av forskning identifiera effektiva sätt att arbeta med hållbar utveckling och undersöka vilka effekter detta kan medföra i förskolans kontext.
Syftet var även att genom samarbete mellan lärare och forskare låta de verksammas kunskaper och erfarenheter utgöra grund för gemensam kunskapsutveckling och ny forskning inom området utbildning för hållbar utveckling.
Det övergripande målet för programmet var att ge svar på frågor som:
- Vad kan utbildning för hållbar utveckling innebära i en förskolekontext, och hur kan man arbeta för att hållbarhetsperspektivet skall genomsyra verksamheten?
- För att åstadkomma ett hållbart samhälle – vad behöver introduceras redan i förskolan, och hur kan det göras?
- Vad innebär ett hållbart ledarskap på olika nivåer i organisationen – och hur uppnår man det?
Utifrån dessa frågor fanns mål på olika nivåer i de medverkande huvudmännens organisationer och för de involverade forskarna.
Hur?
FoU-programmet genomfördes i samverkan mellan forskning och praktik där utvecklingsgrupperna hade en central roll. Chefer på övergripande ledningsnivå deltog i FoU-arbetet för att utveckla ledning och organisation av verksamheten.
Frågeställningar att bearbeta identifierades av styr- och processledargrupp tillsammans med forskarna. De anpassades till och planerades utifrån de behov och frågor som fanns hos huvudmännen och i de deltagande förskolorna.
Vilka medverkade?
I programmet ingick drygt 300 förskollärare, rektorer och förvaltningsledare från nio olika huvudmän:
- Bromma SDF
- Enskede-Årsta-Vantör SDF
- Farsta SDF
- Hässelby-Vällingby SDF
- Hässleholms kommun
- Pysslingen förskolor
- Strängnäs kommun
- Örebro kommun
- Österåkers kommun
För forskningsinsatsen ansvarade Mälardalens universitet. I forskargruppen ingick Eva Ärlemalm-Hagsér (Mdu), Ingrid Pramling Samuelsson (GU) och Ingrid Engdahl (emerita SU).
Programmet leddes av en styrgrupp bestående av en förvaltningsgrupp bestående av huvudmän från de medverkande skolhuvudmännen, forskargruppen och Ifous.
Styrgruppen bestod under läsåret 2022-2023 av:
Christina Agewall (EÅV SDF) – Ordförande
Ann Bisenius (Österåkers kommun)
Ingalill Gustavsson (Farsta SDF)
Susanne Karlsdotter (Bromma SDF)
Jeanette Karlsson (Pysslingen förskolor) – Vice ordförande
Christer Pettersson (Hässleholms kommun)
Carina Segerbäck (Strängnäs kommun)
Åsa Svahn (Örebro kommun)
Birgitta Thulén (Hä-Vä SDF)
Eva Ärlemalm-Hagsér, (Mälardalens universitet)
Henrik Hamilton, (Ifous)
Filmer från det avslutande delningsseminariet
Forskarnas film
Hållbar förskola: Vilka kunskaper har FoU-programmet genererat?
Medverkande: Eva Ärlemalm-Hagsér (professor, Mälardalens universitet), Ingrid Pramling Samuelsson (professor, Göteborgs universitet), Ingrid Engdahl, (docent, svenska OMEP).
Praktikerspåret
Drama som verktyg, Meryem Louchahi, förskollärare, Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning.
Från jag till vi till Stadshuset, Annika Martinka, förskollärare, Farsta stadsdelsförvaltning.
Från projekt till förhållningssätt, Elin Hoffsümmer, förskollärare, Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning.
Fågelräddare som banar väg för en hållbarare framtid, Susanna Fors och Sofie Spångberg, förskollärare, Bromma stadsdelsförvaltning
Guldlock och de tre björnarna, Cecilia Hammar, förskollärare, Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning.
Spara och Slösa tillsammans med Sommarskuggan, Ann-Louise Christiansson, Malin Liljeholm och Sofia Jakobsson Sundgren, förste förskollärare och förskollärare, Strängnäs kommun.
Vad händer vid slow?, Anna Viberg Jonsson och Åsa Ahlqvist Johansson, förste förskollärare, Strängnäs kommun.
Tänk om jag var en robot! Josephine Groth och Elena Kors, förskollärare, Pysslingen förskolor.
Drömmen om en ekonomiskt hållbar framtid, Emma Bengtsson, Pauline Håkansson och Anette Ljunggren, förskollärare, Hässleholms kommun.
Skolledarspåret
Leda från mitten – nå ut och hålla ut, Therese Hultman, rektor, Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning.
Förbättrad analys för ett mer hållbart arbetssätt, Lise-Lotte Stridh Kjellsdotter, rektor, Hässleholms kommun.
Oj, vad spännande! Hur utvecklar vi en hållbar förskola?, Eva Darselius, rektor, Bromma stadsdelsförvaltning.
Tillsammans växer vi – från vision till verklighet, Maria Lundin Lindgren, rektor, Österåkers kommun.
Är det du som är Emelie?, Emelie Sjöberg, rektor, Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning.
Vad har barnen att säga? Barnens röster för en hållbar framtid!, Christina Jarvis och Marcus Milan, rektorer, Örebro kommun.
Här hittar du en spellista med alla föreläsningarna.
Publikationer publicerade inom ramen för programmet
Avhandling
Sjölund, S., Conceptualising the boundary infrastructure of research-practice partnerships, Doktorsavhandling Mälardalens universitet. Den 9 April 2024.
Utvecklingsartiklar
Hultman, T., Med barnets bästa i främsta rummet i förskolan. Leda & Lära nr 3/2024.
Fors, S., Spångberg, S., Fågelräddare som banar väg för en hållbar framtid. En studie i om vad förskolepedagogisk undervisning för hållbar utveckling kan bli i en organisation som bygger på delaktighet och inflytande. Leda & Lära nr 2/2024.
Stridh Kjellsdotter, L.‚ Undervisningsutveckling genom tidsbestämda överenskommelser – ett sätt att utveckla pedagogers analysförmåga i förskolan. Leda & Lära nr 16/2024
Magisteruppsats
Carlsson, L., Hållbarhet, delaktighet och meningsfullhet: En studie om barns och förskollärares tal om förskolans arbete med hållbarhet., 2024, GUPEA
Vetenskapliga artiklar
Engdahl, I,. Pramling Samuelsson, I., & Ärlemalm–Hagsér, E. (2021). Swedish Teachers in the Process of Implementing Education for Sustainability in Early Childhood Education.New Ideas in Child and Educational Psychology, 1,(1), 3–23.
.
Vetenskapliga konferensbidrag
Engdahl, I., Pramling Samuelsson, I., Ärlemalm-Hagsér, E., Teaching in transformation – early childhood teachers’ multifaceted motives about education for sustainability in Swedish preschools. EECERA (European Early Childhood Education Research Association), Glasgow 23-26 augusti 2022.
Övrigt
”Vi har skapat en hållbarhetskultur!” en intervju om att delta i FoU-programmet. Eva Darselius, rektor, och Pernilla Vång, förskollärare, från Bromma SDF intervjuas.
Barnen till butikerna: Slopa tjej- och killavdelningar”, Mitti 22-12-16
.
Kontakt:
Henrik Hamilton
Projekt- och processledare
henrik.hamilton@ifous.se
Tfn: 073 – 65 65 822