Leda lärande: Att utveckla undervisningen inifrån-och-ut: När det självklara blir självklarare

I samband med konferensen Leda lärande 15 oktober presenterar Anette Jahnke resultat från det treårigt forsknings- och utvecklingsprogrammet Fokus undervisning i Ifous regi där 200 lärare, rektorer och skolchefer arbetat med att etablera ett kollegialt arbetssätt där undervisningens utveckling hamnar…


Almedalen: Forma morgondagens utbildning med datadriven skolutveckling och faktabaserade beslut

Dag: torsdagen 27 juni Tid: 08:30-09:30 Plats: Stora Torget 16, Bolaget Arrangör: Atea Sverige Länk till programpunkten i det officiella Almedalsprogrammet.  Datadriven skolutveckling och dataliteracitet diskuteras inom dagens förskola och skola. Hur kan skolväsendet bygga en datadriven kultur där faktabaserade insikter vägleder…


Almedalen: AI-hackaton med fokus på utbildning

Dag: onsdag 26 juni Tid: 10:00-10:45 Plats: Stora Torget 16, Bolaget Arrangör: Atea Sverige Programpunkten i det officiella Almedalsprogrammet. I framtidens förskola och skola öppnar användningen av generativ artificiell intelligens (AI) upp spännande möjligheter för barn, elever och lärare. De…


Bokmässan: Döma eller bedöma? Hur mäter vi förskolebarns förändrade kunnande?

Dag: fredagen 27/9 Tid: 13:30-13:55 Plats: Förskolescenen Hur gör man för att fånga upp barns förändrade kunnande och på det sättet utveckla förskolans kvalitet? Vad behövs och vilka resurser och kunskaper måste finnas på olika nivåer av organisationen? I panelen: Ingrid Pramling Samuelsson…


Bokmässan: Döma eller bedöma? Hur mäter vi förskolebarns förändrade kunnande?

Dag: torsdagen 26/9 Tid: 13:00-13:25 Plats: Förskolescenen Hur gör man för att fånga upp barns förändrade kunnande och på det sättet utveckla förskolans kvalitet? Vad behövs och vilka resurser och kunskaper måste finnas på olika nivåer av organisationen? I panelen: Ingrid Pramling…


Bokmässan: Läsförståelse : Vad fungerar och hur?

Dag: fredagen 27 september Tid: 13:00-13:45 Plats: R14 Punkten i det officiella programmet. Frågan om elevers läsförmåga och de digitala redskapens roll i undervisningen är högaktuell. Men vad är egentligen läsförståelse? Vilka skillnader finns mellan att läsa i en fysisk…


Rikskonferensen för Anpassad skola: Samverkan mellan praktik och akademi

Samverkan mellan praktik och akademi för att utveckla undervisningen i anpassad skola med ljuset på ökad måluppfyllelse. Programpunkt under konferensen Rikskonferens anpassad skola 2024 där FoU-programmet Kunskapsuppdraget i anpassad skola lyfts. Medverkande: Daniel Östlund, professor, Linus Bromander, rektor och Andreas Jacobsson,…


Nordiska skolledarkongressen: Berättelser som ingång till svåra samtal

Seminarium: Berättelser som ingång till svåra samtal Plats: Nordiska skolledarkongressen Datum: 20 mars Tid: 11:45-12:30 Sal: G3   En osäker omvärld påverkar även barn och unga och kan väcka oro, vare sig det handlar om krig, klimathot, gängskjutningar eller en…


Nordiska skolledarkongressen: Vem ansvarar för våra barn?

Seminarium: Vem ansvarar för våra barn?  Plats: Nordiska skolledarkongressen, Göteborg Datum: 19 mars Tid: 14:10-14:50 Sal: G3 Barn och unga med olika svårigheter eller som far illa på något sätt behöver rätt stöd så tidigt som möjligt. Detta kräver ibland…


Bokmässan: Språkutveckling motverkar segregation och kriminalitet

Förskolan påverkas starkt av det segregerade samhället idag. Att barn får möjlighet att gå på förskolan kan komma att påverka deras framtida liv. Barn som berikas med ett gediget ordförråd har större möjlighet att klara sig bättre i skolan och…