Samverkan mellan praktik och akademi för att utveckla undervisningen i anpassad skola med ljuset på ökad måluppfyllelse.
Programpunkt under konferensen Rikskonferens anpassad skola 2024 där FoU-programmet Kunskapsuppdraget i anpassad skola lyfts. Medverkande: Daniel Östlund, professor, Linus Bromander, rektor och Andreas Jacobsson, projekt- och processledare på Ifous.
Under senare år har elevernas lärande alltmer kommit att fokuseras och kunskapsuppdraget har lyfts fram tydligare i den anpassade skolans läroplaner. Det innebär ett utvecklingsbehov för såväl undervisande lärare som rektor. Samtidigt saknas kunskap om hur man som lärare och rektor kan möta det tydligare kunskapsuppdraget. Under snart två år har sju skolhuvudmän och med forskare från Högskolan i Kristianstad och Mälardalens universitet samverkat i ett forsknings- och utvecklingsprogram med fokus på att möjliggöra meningsfullt lärande i relation till kunskapsuppdraget i den anpassade skolan. Under detta pass ges en beskrivning av hur vi arbetat med forskningsbaserad verksamhetsutveckling, vilka utmaningar vi stött på och vilka lärdomar vi hittills dragit.