Ny rapport från Ifous lyfter behovet av tydlig pedagogik, strukturellt stöd – och erkännandet av distanslärarrollen

 

Distansundervisning inom kommunal vuxenutbildning (komvux) kräver mer än teknik. En ny rapport från forskningsinstitutet Ifous visar att undervisningsformen förutsätter tydlig struktur, rätt förutsättningar för lärare – och ett erkännande av distanslärarrollen som en särskild form av lärarskap.

Forskningen bakom rapporten visar att flexibilitet, som ofta lyfts som en fördel med distansstudier, i praktiken kan bli villkorad. När organisatorisk flexibilitet prioriteras minskar ofta den pedagogiska vilket skapar spänningar i lärarrollen.

Johan Winsborn, Ifous. Fotograf: Indra Arnborg/9Kvadrat.

Det här programmet har synliggjort att distansundervisning är en komplex undervisningsform som kräver mer än digital infrastruktur. För att den ska fungera långsiktigt behövs tydliga förväntningar, kollegialt stöd och ett erkännande av distanslärarrollens särart, säger Johan Winsborn, process- och projektledare på Ifous.

Resultaten visar också att distansundervisning ofta vilar på traditionella föreställningar om klassrumsundervisning, som inte anpassats till digitala miljöer. Lärarrollen blir därmed komplex – där läraren förväntas vara pedagog, designer, kommunikatör och relationsbyggare, ofta utan tydligt stöd.

– Många lärare uttrycker att distansundervisningen förändrat deras professionella praktik. I dag formas rollen som distanslärare främst genom praktisk erfarenhet snarare än utbildning – vilket skapar både osäkerhet och ojämn kvalitet. Framöver krävs ett systematiskt och långsiktigt stöd för att stärka lärarnas kompetens, säger Anna Åkerfeldt, en av forskarna i programmet.

Femstegssnurran – ett konkret planeringsverktyg

Anna Åkerfeldt, Stockholms universitet och Ifous. Fotograf: Indra Arnborg/9Kvadrat.

För att möta utmaningarna i distansundervisning tog forskare och skolor gemensamt fram Femstegssnurran – ett verktyg som hjälper lärare och skolledare att planera, utvärdera och utveckla undervisningen. Modellen kan användas som ett planeringsverktyg och hjälper lärare och skolledare att systematiskt designa, utvärdera och utveckla distansundervisning utifrån sin verksamhet.

Ifous har genomfört programmet i samverkan med närmare 100 lärare, skolledare och annan personal från sju utbildningsanordnare i Sverige och Finland. Under tre år har programmet fokuserat på hur lärmiljöer kan designas för att främja lärande – och vad det faktiskt innebär att undervisa på distans i dag.

Rapporten Vuxenutbildning på distans: Kvalitet, lärmiljöer och distanslärarprofession i komvux släpps den 16 juni och går att ladda ner här.

 

 

.

Kontakt

Johan Winsborn

Process- och projektledare, Ifous

Tfn: 0735-270 200, johan.winsborn@ifous.se

Anna Åkerfeldt

Docent, forskare, Ifous
anna.akerfeldt@ifous.se