Pressmeddelande: Svensk innovation testas på Island – digitala läromedel i fokus
Senast uppdaterad 2024-10-03Nu inleder Ifous och Innovationslabbet för utbildning vid Islands universitet ett pilotprojekt för att främja utveckling och användning av digitala lärresurser i isländska skolor. Pilotprojektet syftar till att stärka isländska lärare, forskare och edtechföretags förmåga att värdera, testa och utveckla digitala lärresurser genom användningen av Ifous ramverk Edtest. Projektet sker i ljuset av att Island nu avslutar den statliga produktionen av digitala läromedel och öppnar marknaden för att på så sätt höja kvaliteten och utbudet av professionellt utvecklade digitala lärresurser.
Ramverket Edtest har utvecklats i nära samarbete mellan skola, forskning och edtechbransch. Här kan intressenter mötas för att tillsammans adressera frågor kring kvalitet hos digitala lärresurser. Lärare och skolledare behöver stöd av forskningsbaserade metoder för att kunna göra informerade val och förstå när och hur digitala lärresurser fungerar bäst i klassrummet. Edtechföretagen behöver en bättre förståelse för undervisningspraktiken för att kunna utveckla mer relevanta och användbara produkter. Ramverket i Edtest kommer under ledning av Anna Åkerfeldt, Ifous och Stockholms universitet, samt Johanna Karlén från Swedish Edtech Industry, att testas på två isländska skolor under hösten.
Karin Hermansson, vd för Ifous, är glad över samarbetet.
– Vi ser fram emot möjligheten att dela med oss av vår erfarenhet av arbetet med Edtest i Sverige. För oss handlar det främst om att ge lärare verktyg att göra välinformerade val i sin undervisning. Pilotprojektet med Island ger oss också värdefulla insikter som hjälper oss att fortsätta förbättra innehållet i Edtest, säger Karin.
Projektet delfinansieras av Utbildnings- och barnministeriet på Island och leds av Ásta Olga Magnúsdóttir, projektledare på Innovationslabbet för utbildning som är en del av lärarutbildningen på universitetet. Projektet är en del av den satsning som görs för att samla lärare, forskare, beslutsfattare och edtechföretag i ett närmare samarbete. Edtest pilottestas i ett första steg, för att sedan skalas upp utifrån Islands behov och förutsättningar.
Kolbrún Þ. Pálsdóttir, rektor för lärarutbildningen vid Islands universitet, välkomnar samarbetet.
– Vi ser ett stort värde i att skapa starkare kopplingar mellan lärare och edtechföretag. Det säkerställer att de verktyg som används i klassrummen både är effektiva och meningsfulla. Samarbetet med Ifous ger oss möjlighet att etablera en testbädd där vi kan testa och anpassa utbildningsteknologin efter de unika behoven i våra isländska skolor, säger Kolbrún.
– Vi på Laugarnesskóli välkomnar projektet och ser fram emot samarbetet, eftersom det länge har funnits ett behov av resurser av den typ som utvecklas här. Lärare efterfrågar tydlig vägledning gällande nyttan med digitala lärresurser, och det är viktigt att tillgodose deras önskemål.
Bakgrund till samarbetet
Samarbetet har också sin grund i Ifous medverkan i EU-projektet EmpowerEd, som syftar till att skapa bättre förutsättningar för utveckling och samarbete inom edtech i Europa.
För mer information, kontakta Susan Henriksson, process- och projektledare på Ifous.