Förskolan som motor för hållbarhet – ny rapport från Ifous lyfter Tyresö som föregångare
Senast uppdaterad 2025-05-26
Ifous nya rapport Hållbar förskola i Tyresö visar hur förskolor i Tyresö utvecklat långsiktiga arbetssätt för hållbarhet – med konkret genomslag i såväl undervisning som arbetskultur. Förutom nya metoder och stärkt professionellt ansvarstagande lanseras ett nytt begrepp: pedagogisk hållbarhet.
Rapporten visar att hållbarhetsfrågor inte bara kan – utan bör – vara en integrerad del av förskolans vardag. Den introducerar ett nytt sätt att se på både barns och pedagogers roll i omställningsarbetet.
– När barn får vara medskapare i undervisningen, och när pedagogernas villkor tas på allvar – då blir hållbarhetsarbetet även ett sätt att arbeta demokratiskt i förskolan, säger Petra Petersen, lektor vid Stockholms universitet.

Arbetet är en del av ett treårigt processtöd initierat och samordnat av forskningsinstitutet Ifous, i nära samverkan med Tyresö kommuns förskoleledning. Syftet har varit att utveckla hållbara och forskningsförankrade arbetssätt, anpassade till verksamhetens egna förutsättningar.
– Vi vet att verklig utveckling sker när professionen får utforska sina egna frågor. Genom att bygga processtödet på tillit till professionen, reflektion och forskningsförankring har vi skapat förutsättningar för långsiktig förändring, säger Henrik Hamilton, process- och projektledare på Ifous.

Arbetet har förändrat barnens roll, där det gått från att delta i hållbarhetsaktiviteter till att själva uttrycka vad hållbarhet är. Pedagoger vittnar om en tydlig kulturförändring, där hållbarhet inte är ett tema utan en naturlig del av vardagen.
– Det som började som ett projekt har blivit ett gemensamt språk och ett gemensamt ansvar. Nu genomsyrar hållbarhetsarbetet hela vår verksamhet, säger Ulrika Månsson, skolchef förskola i Tyresö kommun.
Arbetet har även synliggjort en viktig aspekt: för att hållbarhetsundervisning ska vara långsiktigt möjlig krävs att även pedagogernas arbetsvillkor är hållbara, något som i rapporten formuleras som pedagogisk hållbarhet.

– Genom att vi fick tänka själva, snarare än att få färdiga svar, stärktes både pedagogerna och verksamheten. Det har gett långsiktig effekt, säger Malin Ljungberg, verksamhetsutvecklare i Tyresö.
Processtödet omfattade elva förskolor och engagerade 25 förskollärare och barnskötare, fem rektorer, skolchefen för förskolan samt förskoleförvaltningens verksamhetsutvecklare.
Rapporten Hållbar förskola i Tyresö publiceras den 23 maj och bygger på intervjuer, handledning och observationer. Den är tänkt att inspirera fler huvudmän att utveckla hållbara arbetssätt i samverkan med forskning – du hittar den här.
Kontakt
___________________________________________________________________________
För frågor, kontakta:
Henrik Hamilton, projekt- och processledare Ifous
henrik.hamilton@ifous.se
Telefon: 073 – 65 65 822
Ulrika Månsson, skolchef förskola Tyresö kommun
Ulrika.mansson@tyreso.se
Malin Ljungberg, verksamhetsutvecklare förskola, Tyresö kommun
malin.ljungberg@tyreso.se
Petra Petersen, lektor vid Stockholms universitet
petra.petersen@buv.su.se