Pressmeddelande: Undervisningen i anpassad skola måste stärkas
Senast uppdaterad 2025-05-28Ny rapport från Ifous visar hur forskning och samverkan kan utveckla undervisningen.
Forskningsinstitutet Ifous har i ett forsknings och utvecklingsprogram följt hur undervisningen i anpassad skola kan utvecklas genom nära samarbete mellan lärare, skolledare och forskare. Fokus har flyttats från omsorg till lärande – men hållbar förändring kräver mer än eldsjälar.

Rapporten markerar slutet på ett treårigt forsknings- och utvecklingsprogram som genomförts tillsammans med sju skolhuvudmän och forskare från Mälardalens universitet och Högskolan Kristianstad. Syftet har varit att stärka undervisningen inom en skolform som länge präglats av omsorg snarare än målinriktad pedagogik.
– Resultaten visar att det går att stärka undervisningen så att den blir mer målinriktad och elevnära. Men långsiktig förändring kräver både struktur, ledarskap och stöd från hela organisationen, säger Andreas Jacobsson, process- och projektledare på Ifous och rapportens redaktör.
Gemensam utveckling – konkreta resultat
Rapporten bygger på resultat av nära samverkan mellan forskare och praktiker. Omkring 170 personer har deltagit i gemensamma programaktiviteter, och ännu fler i respektive huvudmans lokala utvecklingsarbete. I arbetet har undervisningen utvecklats utifrån skolformens särskilda förutsättningar. Resultaten visar på konkreta förändringar i såväl undervisning som arbetssätt:
Tydligare målfokus och ökad elevdelaktighet, med utgångspunkt i läro- och kursplaner.
Breddad undervisningsrepertoar genom systematisk utveckling, där lärare vågar pröva och utvärdera nya metoder.
Stärkt samarbete och samsyn mellan olika personalgrupper, särskilt mellan lärare, assistenter och skolledare.
Forskning som omsatts i praktiken, genom exempelvis loggböcker och forskningscirklar.
Dessa förändringar har ökat träffsäkerheten i undervisningen, i en skolform där omsorg oftast har prioriterats högre än undervisningsutveckling-
.
Ett forskningsfält som kräver mer uppmärksamhet
Forskargruppen har genomfört flera delstudier som visar hur språkutvecklande arbetssätt, multimodal undervisning och strukturerad reflektion ger effekt på lärande – men också hur viktig skolledarens roll är för att möjliggöra en hållbar utveckling.
– Det finns idag mer kunskap om hur undervisningen kan stärkas i anpassad skola. Nu gäller det att ta vara på den och skapa förutsättningar för att lärande och professionell utveckling blir en del av hela skolans struktur – inte bara av enskilda projekt, säger Andreas Jacobsson.
Rapporten Förflyttning mot ett tydligare kunskapsuppdrag publiceras den 27 maj och finns att ladda ner här.
.
Kontakt:
Andreas Jacobsson, process- och projektledare, Ifous
andreas.jacobsson@ifous.se
Daniel Östlund, professor, Högskolan Kristianstad
daniel.ostlund@hkr.se
Nina Klang, Professor, Mälardalens universitet
Nina.klang@mdu.se
Anna-Lena Andersson, Lektor, Mälardalens universitet
Anna-lena.andersson@mdu.se