Hur kan man arbeta med hållbarhet i förskolan? Det har nio skolhuvudmän undersökt i FoU-programmet Hållbar förskola. Idag publiceras programmets slutrapport som pekar på en mer medveten undervisning om hållbarhet där barnen själva blivit aktörer.

FoU-programmet startades under höstterminen 2021 av Bromma, Enskede-Årsta-Vantör, Farsta, Hässelby-Vällingby (alla stadsdelsförvaltningar i Stockholm), Hässleholms kommun, Pysslingen förskolor, Strängnäs kommun, Örebro kommun och Österåkers kommun tillsammans med Ifous. Arbetet har såväl stöttats som följts av en forskargrupp från Mälardalens universitet under ledning av professor Eva Ärlemalm-Hagsér. I forskargruppen har även Ingrid Pramling Samuelsson och Ingrid Engdahl ingått.

Rapporten pekar på att mycket hänt hos de medverkande förskolorna och huvudmännen. Från att ha haft ett huvudsakligen ekologiskt perspektiv på hållbarhetsbegreppet, så har en mer holistisk syn utvecklats där de ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiven bildar en helhet. Detta har också lett till en mer systematisk och genomtänkt undervisning som har gjort barnen till aktörer i hållbarhetsarbetet.

– Vi kan se en överraskande stor förändring i arbetet under de tre åren, säger Eva Ärlemalm-Hagsér. Barnens röster fångas upp på ett helt annat sätt än i inledningen och de har varit en aktiv part i hållbarhetsarbetet på de medverkande förskolorna.

Jeanette Karlsson, skolchef Pysslingens förskolor och styrgruppens ordförande håller med:
– Vi har som följd av vår medverkan arbetat på många olika sätt med barnen, bland annat med skönlitteratur som grund för samtal om hållbarhet. Vi ser tydliga tecken hos oss på att barnens kreativitet och innovationskraft ökat ju mer utrymme och möjligheter vi skapat för dem.

Henrik Hamilton har projekt- och processlett programmet för Ifous räkning, och han har sin bild klar:
– För mig är det här kanske det allra viktigaste FoU-program jag arbetat med. I dessa tider av klimatkris, konflikter och ekonomisk ojämlikhet behöver vi skapa såväl framtidstro som hopp. Utfallet av de här tre åren har gett de medverkande just det, trots alla utmaningar vår samtid står inför. Barnen KAN skapa en ljusare framtid!

Programmet avslutas i samband med seminariet “Små steg – stora avtryck”, där kunskaper och erfarenheter delas. Du kan läsa slutrapporten med samma namn här.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Hamilton, process- och projektledare på Ifous
henrik.hamilton@ifous.se + 073-65 65 822