Processtödet Matematikundervisning + aktionsforskning initierades av Academedias teoretiska gymnasieskolor 2022. Utgångspunkten för huvudmännen var en önskan att höja elevernas motivation och kunskapsnivå i matematik på samhälls- och ekonomiprogrammen, och insikten att för att åstadkomma det behövs ett fokus på att förändra och förbättra undervisningen. För att få stöd i arbetet tog de hjälp av Ifous och utformade tillsammans med Anette Jahnke, processledare och forskare på Ifous, ett skräddarsytt processtöd där cirka 100 lärare engagerades i att utveckla sin undervisning med hjälp av aktionsforskning.

I slutrapporten för processtödet, Matematikundervisning + Aktionsforskning. Lärares, rektorers och skolchefers arbete och lärdomar, beskrivs processtödets organisation, upplägg och genomförande. De erfarenheter och resultat som lärare, rektorer och skolchefer gjort och identifierat under arbetets gång definieras även. Som bilagor finns såväl exempel på aktionsstudier som mallar för den som skulle vilja prova modellen.

Rapporten släpptes i samband med det avslutande delningsseminariet för processtödet som ägde rum 4 april 2025. Du kan läsa rapporten i sin helhet här.