Välkommen till det digitala delningsseminariet för processtödet Matematikundervisning + Aktionsforskning.

.

Datum: fredag den 4 april 2025
Tid: 12:30-14:30 (lärarspåret),
15:00-16:30 (skolledarspåret).
Plats: Zoom (länk skickas ut 1-2 dagar före tillfället)
Pris: Kostnadsfritt
Anmälan till lärarspåret respektive skolledarspåret görs i två olika anmälningsformulär, se nedan.
Läs mer om processtödet här. 

.

Lärarspåret: Matematikundervisning + Aktionsforskning = SANT!

Hur kan du som matematiklärare hjälpa fler elever att lyckas – och samtidigt utveckla din egen undervisning tillsammans med dina kollegor?

Många elever kämpar med matematik på gymnasiet. Andra vill nå ännu högre resultat. Som lärare står du inför komplexa utmaningar i klassrummet – men tänk om du kunde få konkreta verktyg för att möta dem?

I detta seminarium, med målgrupp lärare, delar vi insikter och resultat från ett treårigt processtöd där 100 matematiklärare från ProCivitas, Donner, Klara och Sjölins gymnasier har testat aktionsforskning som metod för att stärka sin undervisning – nu får du ta del av deras erfarenheter.

Program

12:30Välkommen! Karin Hermansson, vd Ifous
12:35Detta är processtödet Matematikundervisning + Aktionsforskning, Anette Jahnke, projekt-och processledare Ifous
12:45Presentation av gymnasielärares aktionsstudier! Tre parallella pass. Välj ett break-out rum att delta i (pdf med mer information).
14:15Avslutning: Vilken studie skulle du vilja göra?

 

Varmt välkomna!

Gå till anmälan
.

Skolledarspåret: Ledarskap för undervisningsutveckling i matematik – vad krävs?

Hur kan du som rektor eller skolchef skapa goda förutsättningar för att lärare ska utveckla sin undervisning med stöd i aktionsforskning?

Lärare som får möjlighet att utveckla sin undervisning ser ofta positiva effekter på både elevernas lärande och sin egen yrkespraktik. Men för att detta arbete ska ge verklig effekt krävs strategiskt ledarskap, organisatoriskt stöd och en kultur där utveckling är en naturlig del av skolans verksamhet.

I detta seminarium, med målgrupp rektorer och skolchefer, presenterar vi insikter från ett treårigt utvecklingsarbete där 100 matematiklärare har med stöd av rektorer och skolchefer från Donners, Sjölins, Klara och ProCivitas gymnasieskolor arbetat med aktionsforskning för att stärka sin undervisning. Under detta seminarium får du ta del av deras erfarenheter.

Program

15:00Välkommen! Karin Hermansson, vd Ifous
15:05Detta är processtödet Matematikundervisning + Aktionsforskning, Anette Jahnke, projekt- och processledare Ifous
15:15Ledarskap för undervisningsutveckling  – hur då?
Heléne Schön, skolchef Klara Teoretiska Gymnasium, Caroline Asplund, rektor Klara Södra, Ingrid Crabo, skolchef Sjölins gymnasium, Madelein Envall, rektor och Thilda Frisk, processledare, Sjölins Nacka
15:35Gemensam reflektion
15:45Ledarskap för undervisningsutveckling  – hur då? Henrik Heide, skolchef ProCivitas Privata Gymnasium, Maria Lafrenz, rektor ProCivitas Karlberg, Pernilla Liljeberg, rektor Donnergymnasiet
16:00Panelsamtal: Lärdomar, framtid och frågor. Jimmy Rosengren, utbildningsdirektör, Nils Ödéhn, processledare, Ingrid Crabo, skolchef Sjölins Gymnasium, Maria Lafrenz, rektor ProCivitas Karlberg. Moderator: Karin Hermansson, vd Ifous
16:30Seminariet avslutas

 

Varmt välkomna!

Gå till anmälan