Välkommen till det öppna, digitala delningsseminariet för processtödet Matematikundervisning + Aktionsforskning.

.

Datum: fredag den 4 april 2025
Tid: 12:30-14:30 (lärarspåret), 15:00-16:30 (skolledarspåret).
Plats: Zoom (länk skickas ut 1-2 dagar före tillfället)
Pris: Kostnadsfritt
Anmälan till lärarspåret respektive skolledarspåret görs i två olika anmälningsformulär, se nedan.

.

 

Lärarspåret: Matematikundervisning + Aktionsforskning = SANT!

Hur kan du som matematiklärare hjälpa fler elever att lyckas – och samtidigt utveckla din egen undervisning tillsammans med dina kollegor?

Många elever kämpar med matematik på gymnasiet. Andra vill nå ännu högre resultat. Som lärare står du inför komplexa utmaningar i klassrummet – men tänk om du kunde få konkreta verktyg för att möta dem?

I detta seminarium, med målgrupp lärare, delar vi insikter och resultat från ett treårigt processtöd.

100 matematiklärare från ProCivitas, Donner, Klara och Sjölins gymnasier har testat aktionsforskning som metod för att stärka sin undervisning – nu får du ta del av deras erfarenheter. 

  • Vad har fungerat i praktiken?
  • Hur kan du själv använda aktionsforskning i ditt klassrum?
  • Vilka insikter kan lyfta din matematikundervisning till nästa nivå?

Programmet kommer innehålla presentationer av studier gjorda av gymnasielärare. 

 

Varmt välkomna!

Gå till anmälan
.

Skolledarspåret: Ledarskap för undervisningsutveckling i matematik – vad krävs?

Hur kan du som rektor eller skolchef skapa goda förutsättningar för att lärare ska utveckla sin undervisning med stöd i aktionsforskning?

Lärare som får möjlighet att utveckla sin undervisning ser ofta positiva effekter på både elevernas lärande och sin egen yrkespraktik. Men för att detta arbete ska ge verklig effekt krävs strategiskt ledarskap, organisatoriskt stöd och en kultur där utveckling är en naturlig del av skolans verksamhet.

I detta seminarium, med målgrupp rektorer och skolchefer, presenterar vi insikter från ett treårigt utvecklingsarbete.

100 matematiklärare har med stöd av rektorer och skolchefer från Donners, Sjölins, Klara och ProCivitas gymnasieskolor arbetat med aktionsforskning för att stärka sin undervisning. Under detta seminarium får du ta del av deras erfarenheter.

  • Hur kan skolledning och ledning på huvudmannanivå möjliggöra långsiktig undervisningsutveckling?
  • Vilka strukturer och resurser behövs för lärarers arbete med systematiska undersökningar av sin undervisning
  • Hur skapar vi en kultur där lärare kan pröva, utveckla och förbättra sin undervisning?
Varmt välkomna!
Gå till anmälan