FoU skola, en del av Skånes kommuner är medlemmar i Ifous och vi intervjuade Malin Bardenstam, vetenskaplig ledare på FoU Skola, om varför de är medlemmar – och vad de upplever att samverkan med Ifous ger dem. 

 

Malin Bardenstam

– Varför har Skånes kommuner valt att vara medlemmar i Ifous? 

Vi vill gärna ta del av Ifous nationella plattform för praktiknära forskning. I vårt regionala uppdrag ingår ju bland annat att samverka för regionala och lokala utvecklingsarbeten för utbildning på vetenskaplig grund. Där ser vi att de arbeten som ni också samverkar och arbetar i kan vara aktuella också för oss i vårt arbete. Vi har motsvarande roll regionalt och i vårt arbete ingår det att närvara och samverka i regionala, lokala men även nationella sammanhang där det finns möjlighet att lyfta praktiknära forskning på olika sätt.

 Genom att lyssna in vad andra fokuserar på och ta del av era arbeten så får vi nya perspektiv på frågor inom skola och förskola. Möjligheten att hitta nya områden att fördjupa oss i, samt perspektiv på dessa, bidrar till en långsiktig utveckling som gynnar alla som arbetar med utbildning på vetenskaplig grund. Vårt mål är att  finnas med i så många miljöer som möjligt för att skapa samverkan och ha ett utbyte av varandra och vi vill vara bron mellan Ifous och våra egna medlemmar.

 

– Vad bidrar Ifous med till er organisation?
Genom att ta del av era seminarier och de perspektiv som lyfts fram i era praktiknära samverkansarbeten kan vi arbeta vidare i de lokala utvecklingsarbeten och de regionala frågor som finns om utbildning i Skåne. Det finns även möjlighet att genom samverkan med Ifous arbeta vidare både regionalt och nationellt med utvecklingsområden för skola och förskola

Vi träffar många verksamma inom förskola och skola och möter deras frågor kring behov av utveckling och forskning. Vårt fokus är att bidra med kunskap inom de aktuella områden som våra medlemmar tycker är viktiga att beforska, utveckla och analysera vidare. Ett medlemskap i Ifous  kan i det sammanhanget bidra  till vår möjlighet att uppfylla vårt uppdrag.

 

– Vad tänker du att ni kan bidra med till Ifous och övriga medlemmar?
Vi kan bidra med det praktiknära sammanhanget som vi befinner oss i. Skånes kommuner  har ett stort och nära nätverk med rektorer, lärare och skolchefer som alla har frågor som man tycker är viktiga att driva inom förskola och skola. Vi kan bidra med att lyfta de här perspektiven när Ifous letar efter områden att fördjupa sig i, för att lyfta de behov som finns ute i verksamheten. 

Vi sprider även forskningsresultaten som kommer från Ifous vidare, både till våra medlemmar och i våra nätverk. Vi ser många spännande forskningsarbeten som drivs runt om i Sverige, men att sprida det vidare behövs också och det kan vara svårt att nå ut. Och det behöver verkligen spridas – andra skolor kan plocka upp resultaten och anpassa efter sina behov, vilket gör att resultaten verkligen används i praktiken. Där kan vi vara en brygga och en samarbetspartner i det arbetet. Sedan har vi en pågående diskussion med Ifous om hur vi kan fördjupa samarbetet och vi ser fram emot att kunna realisera flera av de idéer som vi har.

 


Text: Emma Kreü
Foto: Skånes kommuner