FoU-programmet Digitalisering i skolan inriktades mot att utveckla lärandet med hjälp av digitala verktyg. Det pågick januari 2014 till och med december 2016, med slutseminarium i januari 2017.
Digitala verktyg används allt oftare i både förskolor och skolor och allt fler inför ”en-till-en”, dvs. en dator per elev. Men hur påverkar de digitala verktygen lärandet och hur kan pedagogiken förändras och utvecklas med hjälp av dem? Vi behöver hitta nya arbetsformer som stärker elevernas framtidskompetenser och fördjupar kunskaper och förståelse inom de olika ämnena. Hur kan undervisning och bedömning utvecklas så att den nya läroplanens – och framför allt kursplanernas – krav på användning av digitala verktyg för att nå vissa lärandemål uppfylls? Sådana frågor har bearbetats i detta FoU-program.
Bedömning av multimodala elevarbeten – lärares uppfattning om bedömning, Patrik Hernwall, Eva Insulander, Anna Åkerfeldt och Lisa Öhman, i Navigera i den digitala samtiden – en antologi om den nya lärarrollen, Karin Nygårds & Therese Raymond (red.), Lärarförlaget 2016. (kan beställas här)
Arbetet i FoU-programmet har genomförts som så kallade lärloopar, dvs. uppdrag som formulerats av programledningen i dialog med Klokrådet. Uppdragen riktas till lärare, rektorer och förvaltningsledningar.
Rektorer och deltagare på förvaltningsnivå har i lärlooparna getts i uppdrag att skapa och följa upp förutsättningar för verksamheten att utvecklas med stöd av digitala resurser.
Alla deltagare dokumenterar sitt arbete led lärlooparna, och reflekterar kring de observationer de gör, i individuella bloggar.
För att säkra att lärloopars innehåll och utformning vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet tar vi hjälp av ett råd av forskare och erfarna praktiker inom området digitalisering. I rådet ingår:
Anna Åkerfeldt. DSV, Stockholms universitet
Ante Runnqvist. Co-design
Gunilla Svingby. Malmö högskola
Isa Jahnke. Umeå universitet
Karl Alfredsson. Lin Education
Maria Nordmark. UR
Patrik Hernwall. DSV, Stockholms universitet
Simon Lindgren. Umeå universitet
Staffan Selander. DSV, Stockholms universitet
Medverkande kommuner
Följande kommuner medverkar i FoU-programmet:
Angered (Göteborg)
Bjuv
Helsingborg
Huddinge
Olofström
Skellefteå
Vellinge
Östersund
Styrgrupp
Tiina Salmela, Angered; Jazmin Ahlin, Bjuv; Johan Olsson Swanstein, Helsingborg; Conny Steinmo, Huddinge; Annica Clarin, Olofström; Tobias Lundmark, Skellefteå; Roger Funhagen, Vellinge; Mattias Vestfält (ordförande), Östersund. (vid programmets slut 2016)
Projektledare var Karin Hermansson, Ifous.
..
Följeforskning/lärande utvärdering
Under hela FoU-programmets gång anlitades Emerga Research & Consulting som utvärderare/följeforskare. De har bidragit till processen genom att följa och redovisa deltagares aktiviteter via enkäter, workshops och intervjuer. Utvärderarnas slutrapport finns ovan,
..
Utvecklingsseminarier inom ramen för programmet
Den 3 februari 2014, hölls en första introduktionsworkshop med rektorer från de deltagande kommunerna för att påbörja processen.
Två seminarier har hållits för FoU-programmets deltagare; den 19-20 mars 2015 på NOD i Kista, och den 14-15 april 2016 på Dieselverkstaden i Nacka.
Det avslutande seminariet hölls den 16 januari 2017 i Stockholm.
Mer information
Vi har en sida på Facebook. Där följer vi upp programmet och fortsätter att dela med oss av erfarenheter och reflektioner och tipsar varandra om läsning mm.
Arbetet med FoU-programmet inleddes under 2012 med en förstudie för att kartlägga nuläge och behov. Förstudien genomfördes av Jan Hylén och presenterades vid ett seminarium för de medverkande kommunerna i mars 2013. En viktig del av förstudien utgjordes av en kunskapsöversikt.