EdtestTalks: Fokus läsförståelse: tankar bakom design av lärverktyg
Vi fortsätter våra EdtestTalks på temat läsförståelse. Den här gången kikar vi bakom kulisserna hos läromedelsproducenterna, vilka tankar finns bakom deras design av lärverktyg? Hur arbetar de tillsammans med professionen när de utvecklar och designar sina lärverktyg? Och vad säger forskningen om tankarna bakom lärverktyg?
En god läsförståelse är central för barn och elevers lärande och utveckling. Larmrapporterna som säger att läsförmågan sjunker duggar tätt. Ett medvetet val av didaktiska lärverktyg för att främja läsförståelsen är av stor vikt, men hur vet man som lärare vilka tankar som ligger till grund för ett lärverktygs design? Medverkar i samtalet gör representanter från Gleerups, Natur & Kultur, Liber samt Kattalo tillsammans med sina användare och medförfattare.
Anna Åkerfeldt, Stockholms universitet och Ifous, ger en introduktion till lärandeteorier utifrån tre metaforer och kopplar det till hur de kan komma till uttryck i designen av lärverktygen. Arbetet som ligger bakom är en guideline skriven inom ramen för projektet EmpowerEd.
Jenny Edvardsson, lärare, läromedelsförfattare och adjunkt i utbildningsvetenskap vid Högskolan Kristianstad, har under flera år skrivit läromedel i ämnet svenska. Hon delar med sig av de möjligheter och utmaningar som finns när ett tryckt läromedel ska in i en digital design och på vilka sätt den digitala designen kan påverka undervisningen och elevernas läsning.
Eventet är öppet för medlemmar hos Ifous och Swedish Edtech Industry samt kostnadsfritt.
Dag: 28 januari 2025
Tid: 15.00-16.30
Plats: Zoom
Anmälan: görs här