Trelleborgs kommun är nyblivna medlemmar i Ifous och vi ställde tre frågor till Svenjohan Davidsson, förvaltningschef, och Robert Rydén, kvalitetsutvecklare, om varför de väljer att bli medlemmar i Ifous.

– Vad är den huvudsakliga anledningen till att Trelleborgs kommun valde att ansluta sig till Ifous?

Svenjohan Davidsson, förvaltningschef, Trelleborgs kommun.

– I interna diskussioner om hur vi skulle kunna arbeta mer fokuserat med våra utvecklingsområden tittade vi på vad Ifous har att erbjuda när det gäller stöd inom olika områden. Vi upptäckte att vi inte var medlemmar och såg det som en naturlig del i vårt arbete, säger Svenjohan Davidsson.

Robert Rydén fyller i;
– Vi vill kunna dra nytta av medlemskapet, särskilt när det gäller praktiknära forskning och utbildningsvetenskap som finns inom området. Ifous är en intressant plattform och för oss handlar det om att vi blir en del av ett nätverk där vi hoppas på att både kunna få input och kunna ge något på sikt.

Robert fortsätter;
– Just nu får vi hjälp av Ifous att forma ett processtöd som utgår helt från situationen i vår organisation. Det blir på ett annat sätt än vad man gör i exempelvis ett samarbete med ett lärosäte. Nu är vi friare att sätta forskningsfrågorna utifrån våra egna behov – och det bidrar till att skapa störst förändring i klassrummet, vilket i längden är det som bidrar till utveckling. Nu får vi det vi efterfrågat – ett behovsanpassat processtöd med vetenskaplig anknytning där vi tar utgångspunkt i verksamheternas utmaningar och möjligheter.

– Tanken i vårt processtöd är att låta skolorna arbeta utifrån sina behov och väva in pågående satsningar – så att arbetet naturligt formas utefter behoven. Vi satsar på att nå en ökad gymnasiebehörighet i juni 2026. Vi satsar extra på de som börjar åttan och vi vågar prova lite nytt! Det ska bli intressant att se vad som händer när vi skruvar på vår undervisning – vad kan det påverka?, säger Svenjohan Davidsson.

 

– Vilka förväntningar har ni på vad ett medlemskap i Ifous kan bidra med till er organisation?

– Vi har höga förväntningar, säger Svenjohan. Genom ett medlemskap får varje enskild medarbetare möjlighet att utvecklas. FoU-bevakningen till exempel, den uppskattas och bidrar till ett vidare lärande. Bland annat så använder rektorsgruppen den som ett stöd i sitt kollegiala lärande – de väljer ut innehåll och diskuterar. Sedan väljer vi ju att gå ut hårt. Vi kliver rakt in i ett processtöd med fokus på undervisningsutveckling och i juni 2026 ska det summeras, då kan vi se vad som ledde till en ökad måluppfyllelse. Vi hoppas såklart på att kunna se ett mönster som är enhetligt på de sex skolor som är med i satsningen. Ett mönster som även andra skolor kan ta del av i framtiden.

Robert Rydén, kvalitetsutvecklare, Trelleborgs kommun.

– På vilket sätt tänker ni att Trelleborgs kommun kan bidra till Ifous och dess medlemmar?

Svenjohan menar att de  hoppas på att kunna vara aktiva medlemmar och bidra till det nätverk som de får med Ifous övriga medlemmar.
– Vi försöker arbeta långsiktigt på många plan, vi är inget undantag från resten av skolsverige, vi har samma utmaningar här som många andra huvudmän har – främst matte och svenska. Men vi satsar för att utvecklas.  Bland annat har vi skruvat en del på vårt systematiska kvalitetsarbete. Det ska bli en helhet, det nationella uppdraget, den lokala politiska inriktningen och de utvecklingsområden som verksamheterna har identifierat. De olika skolorna har olika behov och behöver arbeta utifrån dessa för att nå utveckling. Alla gör inte samma sak, men man jobbar mot samma mål.

 

 

Robert lägger till att allt arbete måste ske gemensamt med utgångspunkt i den enskilda skolans kontext.
-Vi hoppas ju på att vår satsning om att utveckla undervisningen på ett sätt som leder till bättre kunskapsresultat. Och att delta i satsningar, som Ifous processtöd, ger oss kunskap som vi kan sprida vidare till andra medlemmar och organisationer. Både om vad vår samverkan med Ifous har gett oss och vad vi har lärt oss av de forskare som knyts till oss. Dessutom så för alla som medverkar i samarbetet kunskapen vidare, genom sina kontakter. Både genom det formella och det informella kunskapsspridandet. Vi lär oss hela tiden.

 

Text: Emma Kreü
Bild: Trelleborgs kommun