Hållbar förskola i Tyresö
Senast uppdaterad 2025-06-12Hur utvecklar man långsiktiga och forskningsbaserade arbetssätt för att stärka barns lärande och utveckling med hållbarhet i fokus? Det är frågan som Tyresö kommun arbetat med i form av ett forskningsbaserat utvecklingsstöd (processtöd) med hjälp av Ifous.
Vad och vilka ingår?
Processtödet inleddes under vårterminen 2022 och pågick till juni 2025. I insatsen ingick representanter från förskolans förvaltningsledning, rektorer samt förskolepersonal (förskollärare och barnskötare).
Vilket är syftet?
Syftet med processtödet var att utveckla långsiktiga och forskningsbaserade arbetssätt så att Tyresö kommuns förskolor utvecklade arbetat inom området hållbar utveckling. Syftet var också att stärka barnens lärande och utveckling inom området.
Hur uppnår vi det?
Processtödet bestod av följande aktiviteter:
- Utvecklingsseminarier för alla medverkande hålls varje termin. I det ingår kunskapspåfyllnad, genom föreläsningar med hållbarhet i fokus, och kollegiala samtal mellan de medverkande. Detta medför att arbetet är grundat i den praktik som är föremål för utvecklingsarbetet. Seminarierna leds av en processledare från Ifous.
- Ledarträffar hålls en gång per termin. Här diskuterar rektorer och förvaltningsledare ledarskapsfrågor med hållbarhetsfokus tillsammans med Ifous processledare.
- Styrgruppsmöten vid två tillfällen per termin för avstämning, diskussion och beslut kring processtödets genomförande. I styrgruppen ingår förskolans skolchef, verksamhetschef och Ifous processledare.
- Handledning tre tillfällen varje termin, av medverkande forskare. Här får de medverkande förskollärarna och barnskötarna handledning för att utveckla sin kunskap och verksamhet. Syftet är att utveckla de vetenskapliga arbetssätten och förhållningssättet.
Publikationer
Rapporter
Hållbar förskola i Tyresö – Lärdomar från förvaltning, rektorer, förskolepersonal och forskare,
Filmer från delningsseminariet 22 maj 2025
Inledning med följande medverkande:
Karin Hermansson, vad, Ifous
Ulrika Månsson, skolchef Tyresö kommun
Henrik Hamilton, process- och projektledare, Ifous
(powerpoint)
Forskarens föreläsning
– Design för lärande i hållbarhet, Petra Petersen, lektor, Stockholms universitet (powerpoint).
Exempel från praktiken
– Förvaltningsexempel, Ulrika Månsson, skolchef, och Malin Ljungberg, verksamhetsutvecklare (powerpoint).
– Förskolan Sagan, Melinda Szell och Matilda Solenberg, förskollärare (powerpoint).
– Förskolan Ballongen, Katarina Svanberg, barnskötare, Mari Rastman, förskollärare och Viktoria Almberg, pedagogisk utvecklingsledare (powerpoint).
Panelsamtal
Sammanfattande samtal med följande medverkande:
Petra Petersen, lektor, Stockholms universitet.
Ulrika Månsson, skolchef, och Malin Ljungberg, verksamhetsutvecklare.
Melinda Szell och Matilda Solenberg, förskollärare.
Katarina Svanberg, barnskötare, Mari Rastman, förskollärare och Viktoria Almberg, pedagogisk utvecklingsledare.
Moderator: Henrik Hamilton, process- och projektledare, Ifous.
Här hittar du spellistan över hela seminariet.
Vill du veta mer – eller genomföra en liknande insats?
Kontakta processledare Henrik Hamilton:
E-post: henrik.hamilton@ifous.se
Tfn: 073 – 65 65 822
Liknande insatser
Läs även om vårt processtöd Språkutvecklande förskola i Enskede-Årsta-Vantör (länk) eller
vårt FoU-program Hållbar förskola.