Aktuellt: Den 29 augusti arrangeras ett informationsmöte för alla som är intresserade av att veta mer om vad det innebär att delta i FoU-programmet. Anmälan sker här. 

Hur kan vi på riktigt möta varje elev där de är – och hjälpa dem att nå så långt som möjligt? Det är en utmaning som många verksamheter brottas med. Individanpassningar, flexibilitet och individualisering är inte bara nyckelord – det är förutsättningar för att komvux ska fungera och förutsätter stort fokus på att utforma anpassningar i samverkan mellan måna aktörer. Men hur bygger vi en anpassningspraktik som omfattar dessa delar och som faktiskt fungerar i den vardagliga verksamheten?

Detta blir särskilt komplext i en utbildningsform som präglas av stor variation i målgruppens bakgrund, tidigare erfarenheter och livssituation. Många elever har avbrutna skolgångar bakom sig, andra studerar parallellt med arbete eller familjeansvar. Liksom ungdomar behöver kan också vuxna elever behöva olika typer av stödstrukturer i sina studier.

Samtidigt växer grupperna unga vuxna utan godkända betyg från grund- eller gymnasieskolan, vilket ställer nya krav på både pedagogik och stödstrukturer. Lägg därtill samhällsförändringar som minskad migration, samt ett fortsatt och växande behov av kompetensutveckling inom stora delar av arbetsmarknaden.

Komvux måste kunna kombinera individanpassning med effektivitet, vara både vägledande och en motor för arbetsmarknadens omställning. Men i praktiken saknas ofta tid, resurser och systemstöd för att skapa en verkligt fungerande anpassningspraktik.

För att möta detta krävs ett tydligt fokus på att stärka kvaliteten i komvux. Vad kvalitet innebär i denna kontext kan upplevas som komplext, men en möjlig väg framåt är att se kvalitet som en process där elevens lärande och progression står i centrum. En fungerande anpassningspraktik – där flera professioner samverkar för att möta varje elevs behov – utgör här en nyckelkomponent.

När skolledare, lärare, specialpedagoger, vägledare och andra yrkesgrupper gemensamt utvecklar sina arbetssätt utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, läggs grunden för både ökad kvalitet och likvärdighet. Det handlar om att bygga kapacitet i hela verksamheten – och om att göra det tillsammans.

Ifous nya FoU-program ger er verktyg, stöd och ett starkt nätverk för att utveckla just detta – i samverkan med forskare och kollegor från hela landet.

 

Vad får ni ut av att vara med?

  • Praktisk utveckling i vardagen. Tillsammans med kollegor, lokalt och nationellt, får ni utforska och förbättra era arbetssätt. Fokus ligger hela tiden på elevernas lärande och progression.
  • Strategisk kompetensutveckling. Ni stärker er förmåga att långsiktigt driva skolutveckling – på vetenskaplig grund och med beprövad erfarenhet.
  • Forskning på riktigt – i er verklighet. Ni samarbetar med forskare från Karlstads, Linköpings och Stockholms universitet i en process som utgår från era lokala utmaningar.
  • Lärande som lyfter – tillsammans. Ni blir en del av ett nationellt nätverk där erfarenhetsutbyte, reflektion och kollegialt lärande står i centrum.:

.

.

Vad handlar det om?

Vi fokuserar på att:

  • Skapa en gemensam förståelse för vad anpassningspraktik innebär hos er – och hur ni vill utveckla den.
  • Undersöka hur olika yrkesgrupper samarbetar i praktiken – och vad som skulle kunna förbättras.
  • Identifiera konkreta utvecklingsområden och formulera gemensamma insatser som prövas, utvärderas och justeras i cykler.
  • Reflektera kring likvärdighet – hur säkerställer vi att alla elever får det stöd de har rätt till?.

.

 

För vem?

Programmet riktar sig till skolhuvudmän, skolledare, studie- och yrkesvägledare, lärare, språkstödjare, handledare och specialpedagoger inom komvux som vill:

  • utveckla arbetssätt tillsammans med forskare
  • bygga upp en stark och hållbar utvecklingskultur
  • bidra till ny kunskap om kvalitet i komvux.

.

.

Så här går det till

📅 Programtid: 3 år, med start januari 2026
📍 Upplägg: Praktikutvecklande forskning i er vardag
🔄 Stöd: Regelbundna seminarier och handledning
👩‍🔬 Forskare: Ingela Portfelt (Karlstad universitet), Johanna Mufic (Linköpings & Stockholms universitet)
📝 Bonus: Möjlighet att publicera era erfarenheter och resultat

.

.

Vad gör programmet unikt?

Till skillnad från många andra initiativ utgår det här programmet helt från er verklighet. Ni och forskarna bygger något tillsammans – från grunden. Tillsammans formar ni:

  • nya samverkansformer
  • skräddarsydda forskningsprocesser
  • djupgående insikter i vad som formar god undervisning och stöd.

.

.

Är ni nyfikna?

Vill du veta mer om hur just Din huvudman kan vara med?

Hör av dig till
Johan Winsborn
process- och projektledare på Ifous
johan.winsborn@ifous.se
073-527 02 00