Hållbar samverkan för ökad tillhörighet
Senast uppdaterad 2025-03-20Låter det här FoU-programmet intressant för din organisation? Ta kontakt med processledare Susan Henriksson, susan.henriksson@ifous.se/076-313 46 14 och boka ett möte!
Barn i utsatta områden riskerar att socialiseras in i ett utanförskap redan från för- och grundskolans tidiga år. Hur kan personal i förskola och grundskolans tidigare år främja en tillhörighet? Den frågan vill Ifous undersöka i ett nytt FoU-program, Hållbar samverkan för ökad tillhörighet.
Förskolebarn i utsatta områden riskerar att socialiseras in i ett utanförskap i förskolan och grundskolans tidiga år. Forskning kring äldre barn visar att insatser och inte minst vårdnadshavares samarbete med förskola och skola har betydelse för att motverka barn och ungdomars utanförskap, men att insatser för att till exempel förebygga problematisk skolfrånvaro oftast sker när utanförskapet redan är ett faktum. Hur kan personal i förskolan och grundskolans tidigare år arbeta proaktivt för att främja tillhörighet?
.
I FoU-programmet Hållbar samverkan för ökad tillhörighet är ambitionen att på vetenskaplig grund fördjupa förståelsen kring frågor som:
- Förskolan är barns och vårdnadshavares första steg i utbildningssystemet. Hur kan förskolan utveckla kunskaper och förhållningssätt som kan möta vårdnadshavare i utsatta områden så att de blir delaktiga aktörer för barns lärande på jämlika villkor?
- Hur kan övergångar mellan hem och förskola/skola bli en tillgång för barns utveckling och lärande?
- Hur kan förskola och grundskolans tidiga år samverka med vårdnadshavare för att ge dem möjligheter till att bli delaktiga aktörer i barns övergång mellan respektive verksamheter?
- Hur kan förskolan och grundskolans tidiga år i utsatta områden främja barns tillhörighet, vilka förhållningssätt blir avgörande och vilka metoder behövs utvecklas?
Ifous vill starta ett FoU-program där förskollärare, lärare, rektorer och skolchefer tillsammans med forskare undersöker dessa frågor och arbetar fram konkreta lösningar, beprövar erfarenheter och bygger ny vetenskaplig kunskap med fokus på dialog, samverkan och tillhörighet.
.
Vad ska FoU-programmet leda till?
Det övergripande syftet med programmet är att utveckla långsiktiga och forskningsbaserade arbetssätt som bidrar till ökad dialog och samverkan mellan förskolan, grundskolans tidiga år och vårdnadshavarna, en samverkan som främjar barnens tillhörighet.
.
Hur?
Utvecklings- och forskningsarbetet i programmet genomförs som en process under tre år och planeras utifrån de medverkandes behov och förutsättningar. Programmet leds av en styrgrupp bestående av ledare från medverkande huvudmän. Kärnan i programmet är det arbete som sker i utvecklingsgrupper bestående av förskollärare, lärare, rektorer och ledare på förvaltningsnivå. Utvecklingsarbetet ges stöd av en forskargrupp som också i samarbete bedriver vetenskapliga studier. Programstart är planerad till vårterminen 2026.
.
För vem?
Programmet vänder sig till förskollärare, lärare, rektorer och förvaltningsledare inom förskolan och grundskolans tidigare år. En förutsättning för deltagandet är att skolhuvudmannen är medlem i Ifous. Det är de medverkande huvudmännen som tillsammans finansierar FoU-programmet.
Vill du veta mer?
Boka ett möte med Susan Henriksson, projekt- och processledare, susan.henriksson@ifous.se 0763-134614.