Hållbar förskola – Små steg, stora avtryck
Senast uppdaterad 2024-11-15FoU-programmet Hållbar förskola pågick mellan 2021-2024. Under tre år arbetade förskollärare, rektorer och personal på förvaltningsnivå från nio skolhuvudmän tillsammans med forskare från Mälardalens universitet. Syftet med programmet var att med stöd av forskning identifiera effektiva sätt att arbeta med hållbar utveckling samt att undersöka vilka effekter detta kan medföra i förskolans kontext.
I den här rapporten beskrivs arbetet i programmet och de resultat som framkommit. I forskargruppens avsnitt ges en sammanfattning av preliminära resultat och vilka slutsatser de hittills har kunnat dra. De deltagande huvudmännen skriver om sina processer, vilka resultat och effekter de ser och vilka lärdomar de har fått med sig. I en uppföljande text görs en analys av dessa utvecklingsprocesser från Ifous perspektiv.
Rapporten publicerades i samband med FoU-programmets avslutande delningsseminarium Små steg – Stora avtryck som hölls 7 november 2024.
Läs rapporten Hållbar förskola: Små steg – stora avtryck här.
Ytterligare dokumentation och publikationer finns på Hållbar förskolas programsida.