Katarina Odén–Ryhede, avdelningschef för avdelningen för stadsövergripande utveckling vid förskoleförvaltningen, Stockholms stad.

Stockholms stads förskoleförvaltning är nyblivna medlemmar i Ifous. Vi ställde tre frågor till Katarina Odén-Ryhede, avdelningschef för avdelningen för stadsövergripande utveckling vid förskoleförvaltningen avdelningschef, om varför de väljer att gå in i ett medlemskap i Ifous.

– Vad är den huvudsakliga anledningen till att förskoleförvaltningen valde att ansluta sig till Ifous?
– Vi har ett tydligt uppdrag att stärka kvaliteten, likvärdigheten och den vetenskapliga grunden Stockholms stads förskolor. Det sker i samarbete med alla stadsdelsförvaltningar.

Vi ser medlemskapet hos Ifous som en möjlighet att vara del av ett nationellt nätverk för forsknings- och utvecklingsarbete. Vi ser fram emot att dra nytta av aktuell forskning och omsätta den i praktiken för att förbättra kvaliteten i stadens förskoleverksamhet. Här är Ifous ett bra komplement till den utbildningsvetenskapliga forskning som bedrivs vid högskolor och universitet.

– Vilka förväntningar har ni på vad ett medlemskap i Ifous kan bidra med till er organisation?
– Det är viktigt för oss att få tillgång till nya forskningsrön, men också att ges möjlighet att delta vid seminarier och i projekt och studier som kan inspirera och vägleda i våra stadsövergripande utvecklingsarbeten.

Vi hoppas också att Ifous nätverk kan gynna vårt arbete med systematiska kvalitetsförbättringar och långsiktig kompetensutveckling.

– På vilket sätt tänker ni att förskoleförvaltningen kan bidra till Ifous och dess medlemmar?
– Förskoleförvaltningen ansvarar för att leda det stadsövergripande kvalitetsarbetet för Stockholms stads förskolor. Vi är en ung förvaltning som startade 2023 och är under uppbyggnad. Genom en nära samverkan med stadsdelsförvaltningarna har vi en bra översikt över de mest centrala utvecklingsbehoven för förskolan.

Vi vill bidra med nya perspektiv och vara en partner utifrån vår kontext, där vi arbetar med frågor som rör kvalitet och likvärdighet i förskolan inom bland annat barnhälsa, språkutveckling och digitalisering.