Utveckla lärares praktik och profession – vad, varför, hur och av vem?
År 2018 startade Ifous ett treårigt FoU-program tillsammans med Eskilstuna kommun, NTI Gymnasiet, Hässleholms kommun, Kunskapsskolan och en forskargrupp vid Göteborgs universitet Programmet, Lärar
Rapporten Utveckla lärares praktik och profession – vad, varför, hur och av vem? publiceras den 29 september 2021 då programmet avslutas. Där beskrivs det arbete som har bedrivits inom programmet, samt de resultat som nåtts.
Bilagan Aktionsforskningsstudier från LPP (google kalkylark).
Slutrapporten kapitelvis
Förord, Marie-Hélène Ahnborg, VD Ifous (s. 5)
Sammanfattning, Anette Jahnke, projekt- & processledare ifous. (s. 7-8)
Fyra huvudmän satte fokus på professionsdriven skolutveckling: (s. 11-26)
- NTI gymnasiet: utmaningen är att byta focus att vända blicken mot sig själv, Niklas Svensson, kvalitets- och utvecklingsansvarig NTI Gymnasiet
- Hässleholm: den tysta kunskapen har blivit mer uttalad tillsammans med kollegorna, Per Erik Holmén, utvecklingschef och Andreas Magnusson, utvecklingsledare
- Kunskapsskolan: tydligare fokus på undervisning, Sebastian Björnhammer, projekt- och utvecklingsledare, Stina Myringer, pedagogikchef, Marie Bomark, rektor Kunskapsskolan Uppsala Norra, David Råbesjö, rektor Kunskapsgymnasiet Norrköping
- Eskilstuna: att skapa tillit och att känna ägandeskap, Lena Hoelgaard, kommunlektor
Resultat av fyra huvudmäns utvecklingsarbete – en analys, Anette Jahnke, projekt- & processledare och Karin Hermansson, Ifous (s. 27-32)
Aktionsforskning i forsknings- och utvecklingsarbete: att skala upp och skala ner på samma gång, Anette Olin, Åsa Hirsh och Anette Jahnke, forskare vid Göteborgs universitet (s. 33-50
Utveckla undervisningen och skapa kunskap genom aktionsforskning, Anette Jahnke, Anette Olin och Åsa Hirsh, forskare vid Göteborgs universitet(s. 51-52)
Lärares utvecklingsarbete i utvecklingsartiklar, Anette Jahnke, projekt- & processledare Ifous (s. 53-55)
Referenser (s. 57-61)
Bilagor:
Exempel på aktionsforskningsstudier som presenterats vid programmets utvecklingsseminarier
Mall för att formulera problemområde, frågeställning och aktion
Mall för att formulera frågeställning, aktion och datainsamlingsmetoder
Stöd till att skriva en artikel om sin aktionsforskningsstudie