Hur kan vi förbättra övergången mellan grundskolans och gymnasieskolans matematikutbildning? Det har rapporten Lämna över och ta emot – elevers matematikkunnande när de börjar gymnasiet fokuserat på. I rapporten analyseras uppgifter som elever har relativt svårt för när de börjar gymnasieskolan. Uppgifterna är hämtade från ett diagnostiskt matematikprov som de senaste sex åren genomförts av ca 30.000 elever. Anette Jahnke, projektledare på Ifous och författare, Verner Gerholm, matematiklärare på gymnasiet och medförfattare, och Per Berggren, matematiklärare på högstadiet, presenterar i det här filmklippet rapporten och hur den kan användas av lärare, rektorer och personal på förvaltningsnivå för att förbättra övergången.
Studien har genomförts inom ramen för analysfunktionen Ifous fokuserar tillsammans med fem av Ifous partner – Stockholms stad, AcadeMedia, Nacka kommun, Helsingborgs stad och Kunskapsskolan.
Läs mer och ladda ner rapporten här.