ESO: Hur kan den svenska skolan bli mer likvärdig?

Skolans likvärdighet har försämrats under de senaste decennierna, menar både svenska och internationella bedömare. Socio-ekonomisk bakgrund spelar allt större roll för elevernas resultat och skillnaden i kvalitén mellan olika skolor ser inte ut att minska. De senaste årens stora reformer som genomförts inom skolan gör att det är svårt att dra tydliga slutsatser kring orsakerna, men frågan är vad som kan göras för att bryta den negativa utvecklingen? Fredagen 15 februari släppte ESO, Expertgruppen för Studier i Offentlig ekonomi, antologin 2019:1 Lika för alla? En ESO-antologi om skolans likvärdighet där ett antal forskare från olika forskningsfält undersöker vad vi egentligen vet om vilka åtgärder som fungerar för att förbättra skolans likvärdighet. I samband med släppet hölls seminariet Hur kan den svenska skolan bli mer likvärdig? där Ifous vd Marie-Hélène Ahnborg deltog. Nu finns seminariet i sin helhet tillgängligt och den som vill lyssna till Marie-Hélènes inspel så kommer det 42:19 samt i debatten som börjar 01:09:25.

 

Seminariet Hur kan den svenska skolan bli mer likvärdig?