Hur kan lärare utveckla undervisningen i matematik på gymnasiet så att deras elever lär sig mer? Hur kan detta organiseras och processledas om det rör sig om 100 lärare från 22 skolor i 9 städer från fyra olika huvudmän? Processtödet startade hösten 2022 och avslutades våren 2025 och genomfördes i två steg. Först introducerades 20 lärare till aktionsforskning under processtödets första läsår. Därefter handledde dessa lärare sina kollegor i att utveckla sin undervisning med stöd av aktionsforskning under två läsår. Totalt har lärarna genomfört 140 systematiska undersökningar av gjorda förändringar i undervisningen.

Processtödets syfte har varit att stärka elevernas kunskapsutveckling i matematik genom att vidareutveckla lärares förmåga att identifiera och lösa sina egna undervisningsrelaterade problem. Arbetet har engagerat 22 rektorer och drivits av en styrgrupp bestående av skolchefer från Sjölins Gymnasium, Klara Teoretiska Gymnasium, ProCivitas Privata Gymnasium och utbildningsdirektören för AcadeMedias teoretiska gymnasieområde tillsammans med Ifous projekt- och processledare.

 

Publikationer inom ramen för processtödet

Rapport

I slutrapporten för processtödet, Matematikundervisning + Aktionsforskning. Lärares, rektorers och skolchefers arbete och lärdomar, beskrivs processtödets organisation, upplägg och genomförande. De erfarenheter och resultat som lärare, rektorer och skolchefer gjort och identifierat under arbetets gång beskrivs också. Som bilagor finns såväl exempel på aktionsstudier som mallar för den som skulle vilja prova modellen.

 

Filmer från processtödets delningsseminarium: Matematik undervisning+ Aktionsforskning

Genom filmerna nedan  kan du ta del av resultat ifrån åtta aktionsstudier genomförda av matematiklärare. Dessutom presenterar skolchefer, rektorer och processledare från fyra huvudmän hur de själva arbetat med att stödja sina matematiklärare, och vilka lärdomar de dragit som ledare.

Ni finner också en kort introduktion av processtödets upplägg av Anette Jahnke, projektledare vid Ifous, och en inledning av Karin Hermansson, VD på Ifous.

 

Inledning och introduktion (ca 15 min vardera)

Målgrupp lärare: Vad är processtödet Matematikundervisning + Aktionsforskning, Anette Jahnke med en inledning av Karin Hermansson (powerpoint)

 

Målgrupp rektorer och skolchefer: Vad är processtödet Matematikundervisning+Aktionsforskning, Anette Jahnke med en inledning av Karin Hermansson
(powerpoint)

 

Matematiklärares presentationer av aktionsstudier (ca 20 minuter per presentation):

Metoder för att få elever att räkna mer! Thilda Frisk, Sjölin Nacka (powerpoint)
Elevers loggbok som pedagogiskt verktyg i matematikundervisningen Cecilia Holgersson, ProCivitas Uppsala (powerpoint)
 Elevaktiv matematikrepetition i ”rätt tid” Anders Notelius, ProCivitas Helsingborg (powerpoint)
–  Samtal om begrepp Niklas Grip, Donnergymnasiet (powerpoint)
–  Kontinuerlig kunskapsuppföljning med färgkort Helene Brunday Paluchiewicz, Klara Norra (powerpoint)
 Inför DNP: Normalisering av digitala verktyg i examinationer, Hajer Mohsen Ali, Klara Östra (powerpoint)
Att lära elever GeoGebra, Emil Johansson, Sjölin Göteborg (powerpoint)
Grafisk representation och ökad förståelse för andragradsfunktioner, Kristina Keczan, Klara Vallgatan (powerpoint)

 

Skolchefer, rektorer och processledares presentationer samt panelsamtal:

Ledarskap för undervisningsutveckling – hur då? (34 min med presentationer av nedanstående)

– Heléne Schön, skolchef Klara Teoretiska Gymnasium, Caroline Asplund, rektor, Klara Södra (powerpoint)
– Ingrid Crabo, skolchef Sjölins gymnasium, Madelein Envall, rektor och Thilda Frisk, processledare, Sjölins Nacka
– Henrik Heide, skolchef ProCivitas Privata Gymnasium, Maria Lafrenz, rektor, ProCivitas Karlberg
– Pernilla Liljeberg, rektor Donnergymnasiet

Panelsamtal: Lärdomar och framtid (29 min)
Medverkande:
Jimmy Rosengren, utbildningsdirektör,
Nils Ödéhn, processledare,
Ingrid Crabo, skolchef Sjölins Gymnasium,
Maria Lafrenz,
rektor ProCivitas Karlberg.
Moderator: Karin Hermansson, vd Ifous

 

Frågor? 
Kontakta Anette Jahnke,  forskare och projekt- och processledare på Ifous.