I samband med konferensen Leda lärande 15 oktober presenterar Anette Jahnke resultat från det treårigt forsknings- och utvecklingsprogrammet Fokus undervisning i Ifous regi där 200 lärare, rektorer och skolchefer arbetat med att etablera ett kollegialt arbetssätt där undervisningens utveckling hamnar i centrum. Genom ett case-baserat arbetssätt där lärare följt elever, rektorer följt lärare och skolchefer följt rektorer har skolutvecklingsperspektivet ändrats från utifrån-och-in till inifrån-och-ut. Utvecklingsarbetet har till exempel resulterat i didaktiska insikter, fördjupad analysförmåga av undervisning och stärkt kollegialt lärande inom och mellan skolans olika professioner. Forskningsresultaten berör hur bedömningsinformation används för undervisningsutveckling, hur rektor kan stödja undervisningsutveckling samt hur det professionella omdömet utvecklas genom att undervisning.
Leda lärande: Att utveckla undervisningen inifrån-och-ut: När det självklara blir självklare
Start: 2024-10-15 00:00Slut: 00:00
Plats: Stockholm