Tid: 13:00-13:45
Plats: R14
Biljett: Seminariekort
Punkten i det officiella programmet.
Frågan om elevers läsförmåga och de digitala redskapens roll i undervisningen är högaktuell. Men vad är egentligen läsförståelse? Vilka skillnader finns mellan att läsa i en fysisk bok och att läsa på en skärm? Och hur bedömer vi läsutveckling? Ett samtal om relationen mellan analoga och digitala läromedel och lärarens roll i klassrummet. I två delar, forskning/läromedelsproducent samt lärarperspektiv. Med Jenny Edvardsson, Högskolan Kristianstad, Anna-Lena Godhe, Jönköping University, Marcus Ander, Gleerups, Petra Andersson och Cecilia Lind, Göteborgs Stad, samt Åsa Falk och Kajsa Månsson, Malmö stad. Programledare: Johanna Karlén, Ifous/Swedish Edtest.
Döma eller bedöma? Hur mäter vi förskolebarns förändrade kunnande?
Tid: 13:30-13:55
Plats: Förskolescenen
Hur gör man för att fånga upp barns förändrade kunnande och på det sättet utveckla förskolans kvalitet? Vad behövs och vilka resurser och kunskaper måste finnas på olika nivåer av organisationen?
I panelen: Ingrid Pramling Samuelsson (professor, Göteborgs universitet), Pia Rizell (vice ordförande, Sveriges lärare) och Astrid Lilja (förskollärare, Mölndal).
Moderator: Henrik Hamilton (process- och projektledare på Ifous)
Arrangerat av Sveriges lärare och Ifous.