Kunskapsförmågor tar stor plats i förskolans utvärderingar
Förskolans systematiska kvalitetsarbete lyfter oftast fram det som
är bra och av god kvalitet. Sällan synliggörs områden som har
utvecklingspotential, konstaterar Marita Davidsson i sin
licentiandavhandling.
Varför blev du intresserad av ämnet?
Jag har arbetat länge inom förskolan och under senare år som
utvecklingsstrateg i utbildningsförvaltningen. Barnens förutsättningar och
villkor i förskolan skapas ju till stor del genom det systematiska
kvalitetsarbetet.
Vad handlar avhandlingen om?
Om vilka värden som eftersträvas och lyfts fram i förskolors systematiska
utvärderingsarbete. Jag har granskat 17 förskolors utvärderingar och
särskilt tittat på vilka värden som uttrycks. Min intention har varit att
synliggöra värden som eftersträvas i förskolans systematiska
kvalitetsarbete.
Vilka är de viktigaste resultaten?
Att kompetensvärden, det vill säga barnens kunskapsförmågor förs fram
väldigt hög grad. Utvärderingarna lyfter gärna fram att ”personalen blivit
mer fokuserad på skriftspråket och medveten om varför det är så viktigt
att öva.” Vidare att barnen ”utvecklar intresse för skriftspråket och uttalar
bokstäverna rätt”.
Stort fokus får också verksamhetens målrationalitet. Utvärderingarna
betonar hur verksamheten organiseras utifrån mål och läroplaner och att
man når goda resultat. Kort sagt, utvärderingarna synliggör det som är bra
och av god kvalitet. Utvecklingspotentialen blir därmed reducerad.
Därmed förlorar det systematiska kvalitetsarbetet en
del av sin poäng, som just är att hitta utvecklingsområden.
Vad överraskade dig?
Att kompetensvärdet är så starkt framskrivet. Förskolans läroplan har fått
ett tydligare fokus mot lärande men jag trodde inte att det skulle betonas
så starkt i utvärderingarna. Det finns en rad andra värden inom förskolan,
som omsorg och demokrati exempelvis, men de nämns mer övergripande.
Vem har nytta av dina resultat?
Många hoppas jag! Hela kedjan inom förskolan, från enskilda pedagoger,
arbetslag, chefer och politiker till forskare.
Du arbetar nu som processledare i Ifous FoU-program med fokus på
förskola, ”Flerstämmig undervisning i förskolan”. Har du någon nytta av
erfarenheterna från ditt licentiandarbete?
Absolut. Mitt licentiandarbete innebär att jag nu har viss kunskap om
teorier som kan vara bra att ha med sig och bidra i arbetet med
teoriinspirerad undervisning.
Text: Susanne Sawander