”Det är bara att våga testa”
Senast uppdaterad 2024-08-20Förskolläraren Sara Tinglöf och produktutvecklaren Matilda Staberg har haft stor nytta av varandra i Swedish Edtest – och efterlyser fler deltagare.
Nyfikenhet och läroplanens krav på att eleverna ska utveckla en digital kompetens. Det var det som fick Sara Tinglöf, förskollärare på för- och grundskolan Lilla Nacka utanför Stockholm, att för fyra år sedan börja utforska och värdera digitala lärresurser via den nationella arenan Swedish Edtest.
– Jag kände att jag inte kunde så mycket om digitala verktyg, så jag tänkte: ”Varför inte lära mig mer om det med tillsammans med barnen och samtidigt hitta bra appar att använda i undervisningen?” säger hon.
Sedan dess har det bara fortsatt. Ju mer hon utforskar dem, desto bättre tycker hon att hon blir på att se vilka lärresurser som fungerar och hur de kan användas pedagogiskt. Och hon involverar alltid barnen i värderingarna.
– Barnen tycker att det är kul att vi tar tillvara på deras tankar, och ibland när de har tyckt till om något har de fått se hur funktioner har gjorts om eller lagts till. Jag pratar hela tiden med dem och deras föräldrar, så att de vet vad vi gör och vad jag förmedlar till utvecklarna.
De digitala lärresurserna väljer Sara Tinglöf efter barngruppens intressen och behov. När hon arbetade i förskoleklassen förra året passade hon till exempel på att utvärdera iMAL, som syftar till att kartlägga och effektivisera inlärningen av barnens bokstavskunskaper.
Under den sex månader långa värderingsperioden såg hon att läromedlet kunde fungera som ett bra komplement till Skolverkets kartläggningsmaterial – men också att det hjälpte barnen att hitta lusten i läs- och skrivträningen.
– Det gällde särskilt en elev som bara ville göra sådant som han var bäst på och en annan elev som inte ville vara med alls. När vi lät dem göra övningar på datorerna eller sitta bredvid andra barn som gjorde det så väcktes deras intresse och självförtroende. Båda lärde sig att läsa.
För Matilda Staberg, pedagogiskt ansvarig på iMAL, innebar utvärderingarna de fick en utförlig återkoppling på deras nya digitala interface. Hon fick också en bekräftelse på att lärresursen – som oftast används på lärplattor i grundskolan – fungerade lika bra på datorer med touchskärm i förskoleklassen.
– Vi har låtit lärare prova vår produkt tidigare, men då oftast bara vid enstaka tillfällen. Här fick vi en kontinuitet som gjorde att vi kunde gå på djupet och få feedback på ändringar medan vi gjorde dem, säger hon.
Hon fick bland annat veta att barnen hade svårt att uppfatta de inspelade bokstavsljuden, vilket resulterade i nya inspelningar av typen ”s som i sol”. Det visade sig också att det behövde bli tydligare vilka övningar barnen redan hade gjort och att vissa bilder behövde bytas ut.
Matilda Staberg är tacksam över att hon fick arbeta med en så engagerad lärare som Sara Tinglöf och skulle gärna vilja delta i fler utvärderingar.
– Hittills har vi tyvärr inte hittat fler lärare som vill prova. Nu när vi funderar på att göra om den digitala delen igen skulle det vara betydelsefullt att utbyta åsikter, och vi skulle även vilja samarbeta med lärare som har äldre elever, säger hon.
Sara Tinglöf tror att tidsbrist är en förklaring till att inte fler lärare deltar. Själv ser hon dock inte utvärderingarna som en belastning, utan som en hjälp i undervisningen. Hon framhåller också att flera av hennes kollegor är delaktiga i arbetet, vilket gör att de kan ta hjälp av varandra.
– Alla möten sker digitalt, så det enda man behöver göra är att boka in tider med utvecklarna och skriva en utvärdering. I förhållande till allt det positiva man får ut av att utforska lärresursen tycker inte jag att det är mycket tid.
Däremot skulle hon vilja att det fanns fler produkter för förskolan i Swedish Edtest – några av hennes kollegor inte hittat något som passar deras behov, eftersom de flesta produkterna riktar sig till äldre barn.
Samtidigt är hon medveten om att många förskolor i dag väljer bort digitala lärresurser på grund av den negativa debatten om barns skärmtid. Det tycker hon är synd, eftersom hon har sett att dessa kan bidra med både variation och ett större engagemang hos barnen.
– Barn som har svårt att hålla i papper och penna kan faktiskt lära sig bättre med digitala verktyg. Men jag tycker att det är bra att man tar upp de här frågorna, för det får inte bli så att barnen bara sitter passiva och konsumerar – jag tror att det är viktigt att verktygen har ett tydligt syfte.
Mer om EmpowerEd och Swedish Edtest
Text: Staffan Eng